Baterie je to, co z části dělá notebook notebookem, protože umožňuje jeho použití i na místech, kde není k dispozici jiný zdroj elektrického proudu. K tomu, abychom dokázali energii ukrytou v baterii efektivně využít, je dobré vědět něco o tom, jak s baterií dobře zacházet.
Vsadím se, že alespoň jeden návštěvník čte tento článek z monitoru svého notebooku . Notebooky jsou v dnešní době zbožím relativně levným a snadno dostupným, takže si jej může dovolit téměř každý. Součástí (snad) každého notebooku je baterie (akumulátor), která bývá většinou složena z Lithium-iontových (Li-ion) článků. A přesně o těchto typech baterií se tu budeme bavit.
Ještě bych předem rád upozornil, že informace zde uvedené jsem čerpal ze zkušeností vlastních a cizích a nezodpovídám za jejich správnost ani za škody jimi způsobené (to sem píšu jen kvůli určitým jedincům).
Už je to tak, ať budete baterii používat nebo nebudete, stejně Vám za nějakou dobu sama „umře“. Proto je při koupi baterie dobré zkontrolovat datum výroby. Čím novější, tím lepší. „Novou“ baterii starou půl roku už bych asi nekupoval.
Odhaduje se, že baterie vydrží zhruba 300 až 1000 nabíjecích cyklů. Každé nové nabití tedy způsobuje snížení kapacity baterie. Ta ovšem neztrácí ani tak svou výdrž, jako množství energie, kterou je schopna v daném okamžiku vydávat, takže i se starou baterií, která při běžném provozu vydrží 30 minut, může při režimu spánku (suspend) vydržet až několik desítek hodin.
Pokud baterii nebudete delší dobu používat (více než 2 měsíce), je dobré ji nechat nabitou asi na 60% a uskladnit při teplotě okolo 15°C.
Tato metoda se aplikovala na starších typech baterií trpících tzv. paměťovým efektem. U Li-ion baterií je však tento způsob nevhodný, protože ji zbytečně ničí. Li-ionové články je lepší mít stále nabité (pokud baterii používáte), z čímž ovšem souvisí další odstavec.
Při plném nabití a nějaké době nepoužívání baterie (obvykle stačí několik dnů) dochází k samovolnému poklesu energie a baterii příliš nesvědčí, pokud ji okamžitě začnete nabíjet (tzn. nabíjet baterii při 97% není ideální). Proto je lepší nechat baterii vybít asi do 80% a teprve pak ji začít znovu nabíjet.
Optimální teplota pro používání baterie je kolem 20°C, příliš vysoké (nad 30°C) a nízké (pod 5°C) baterii docela silně poškozují.
Je dobré udržovat baterii nabitou, při používání ji nevybíjet do příliš nízkých hodnot a zase nenabíjet, když je téměř úplně nabitá.
Tzn. nedávat baterii do blízkosti tepelných zdrojů (topení, slunce, nebo třeba nabíjecí adaptér k notebooku) a nevystavovat ji nízkým teplotám (typicky používání v chladném venkovním prostředí).
Čím menší odběr bude notebook mít, tím déle budete moci pracovat a tím delší dobu Vám baterie vydrží. Nejvíce energie spotřebovává zatížený procesor, snažte se ho tedy pokud možno příliš nezatěžovat. Spoustu energie ušetříte snížením jasu displeje, popř. vypnutím wifi karty a bluetooth, pokud je zrovna nepotřebujete. Přehrávání hudby z reproduktorů si také bere svou daň, stejně tak používání CD/DVD/Blue-ray/HD DVD mechaniky.
Od kamaráda jsem nedávno slyšel, že notebook při přenášení nevypíná, ale jen uspává, což mu umožňuje rychlý přístup k systému kdykoliv potřebuje. Několik týdnu na to říkal, že mu rapidně klesla výdrž baterie, z původní 1,5 hodiny vydrží nyní jen 30 minut. Z toho plyne, že není dobré přenášet notebook (s baterií) při nízkých teplotách v režimu spánku. To samé bych doporučil i pro letní parné dny.
Svoji první baterii jsem měl z repasovaného notebooku. Bylo na ní znát, že už má své nejlepší dny za sebou a většinou vydržela slabou půlhodinku. Když jsem však jel jednou vlakem a na notebooku jsem si pouze četl nějaký pdf soubor, vydržela bez problémů celou hodinovou cestu. Šetřit energii se proto rozhodně vyplatí.
Je na Vás, co si z tohoto článku odnesete. Můžu jen říci, že vědět něco o tom, jak se k baterii chovat, se určitě vyplatí. Nutně není třeba dodržovat všechny poučky, protože pak by asi bylo lepší baterii používat jen opravdu výjimečně, a to přece není účelem. Můj cíl je, abych baterii mohl efektivně a dlouho používat.
Budu velmi rád, pokud se v komentářích podělíte o své zkušenosti, přidáte vlastní tipy či zkritizujete, opravíte nebo doplníte ty, které jsem sem napsal já.
10. února 2009 v 21.56 – Hardware – zobrazeno: 761416x – komentáře: 280
#1 Seth 11. února 2009 v 10:35:28 řekl(a):
Ohledně toho šetření energií a pdf souborů. Jde o to, že baterie časem „změkne“ a stane se z ní měkký zdroj napětí takže při větším odběru, klesne napětí a to je vyhodnoceno, jako vybití, nebo může klesnou natolik, že ntb vypne protože už při daném napětí není schopen pracovat. To samé platí i o suspendování, proudové zatížení je minimální, protože se jen obnovuje RAM. Jinak současný ntb mám necelý rok, nevypínám, jen suspenduji, přenáším, a nepozoruji negativní účinky.
#2 Seth 11. února 2009 v 10:46:46 řekl(a):
Jinak koukám, že tady máš, že mail bude maskovaný, tak si řikám ok, dám tam opravdickej, a hle, všichni ho vidí. To je podraz, kdybych to věděl tak sem dám falešnej
#3 ondrg 11. února 2009 v 11:05:24 řekl(a):
Seth: Díky za komentář a omlouvám se za neupřesnění slova „maskovaný“, už jsem to upravil a tvůj e-mail změnil.
#4 PhoenixG. 11. února 2009 v 21:50:58 řekl(a):
Díky za článek, hezky napsané shrnutí. Ačkoliv jsem ajťák a tohle nám asi ve škole říkali, nějak jsem v tom ještě pořád neměl úplně jasno. Každopádně moje baterka je chudinka, chovám se k ní hůř než nevhodně, ale přecejenom je to spotřební zboží a občas se prostě nedá brát na ni ohled .
#5 ChristianoErwen 16. února 2009 v 15:09:54 řekl(a):
Ďakujem za dobré rady, ale mám otázku. Je zlé, keď mám batériu nabitú na 100% a notebook sa mi stále nabíja?
#6 ondrg 16. února 2009 v 15:22:59 řekl(a):
PhoenixG.: Díky . Pokud ti nezáleží na dlouhé výdrži baterie nebo ji nepotřebuješ, tak je to celkem jedno .
ChristianoErwen: Není moc dobré, pokud se baterie přebíjí, ale je třeba brát v pozaz, jestli je baterie skutečně nabitá na 100%, nebo měřák jen špatně ukazuje.
Jinak je samozřejmě v pořádku, pokud je baterie nabitá a notebook je napájen pouze z adaptéru. Notebook by měl bez problémů fungovat i bez baterie, pokud je zapojen do elektrické sítě.
#7 arny 6. března 2009 v 11:01:35 řekl(a):
Jak je to s tím uspáváním? podle mě uspání = režim spánku a to ve win znamená, že se obsah RAM uloží na disk a počítač se vypne. Vypne se úplně. Tzn, že můžu vytáhnout baterku a nic se nestane. Při zapnutí se opět všechno vrátí do RAM. Řekl bych, že by to měl být spíš usporný řežim to o čem píšeš. Ale bavím se o windowsech. Možná je to v jiných systémech jinak…
#8 ondrg 6. března 2009 v 12:48:14 řekl(a):
arny: U Windows je to skutečně tak, že jako „režim spánku“ pojmenovaná hibernace a „úsporný režim“ znamená uspání do RAM (suspend). Nevím, jestli je takové pojmenování nejšťastnější, ale používají se. Já mám raději anglické názvy, u kterých je to vesměs jasné.
#9 Suspend a zima 6. března 2009 v 23:43:01 řekl(a):
Musím bohužel potvrdit to přenášení v suspendu zimou … výdrž byla kolem 2 hodin s filmem, i víc. Teď 15 minut. Stačilo pár přesunů. HP 6720s.
jiri.vosecek.zavi.na@c.gmail.cz – http://vosecek.skauting.cz
#10 veverka 8. března 2009 v 8:08:56 řekl(a):
Je to hezky napsané ale chtěla bych se zeptat jestli moc neškodí když se mi baterie nabije ale přesto mám notebook zapnutý do sítě abych nemusela pořád kontrolovat baterii??? Děkuji za odpověd a uděluji za shrnutí 1:-).
#11 ondrg 8. března 2009 v 11:38:30 řekl(a):
veverka: Jestli tím myslíš používání notebooku napájeného z elektrické sítě s plně nabitou baterií, tak by mělo být bez problémů .
#12 Dája 14. března 2009 v 5:59:57 řekl(a):
Tenhle článek se mi moc líbil, a pomohl mi.Takže díky ! Jiank musím pochválit weblog.Je tu spusta zajímavostí.Děkuji.
#13 ondrg 14. března 2009 v 18:26:40 řekl(a):
Dája: Díky moc za pochvalu . Budu se snažit, aby tento weblog i nadále přinášel kvalitní články, pokud to jen bude možné .
#14 Ivka 17. března 2009 v 1:10:21 řekl(a):
Něco podobnyho jsem zrovna hledala. diky
#15 Tom 27. března 2009 v 20:37:00 řekl(a):
Jen pro upřesnění – režim, kdy se uloží RAM a počítač se vypne je ve Win9×/XP „režim spánku“, ale ve Windows Vista je to „hibernace“. Režim spánku je ve vistě „stav nízké spotřeby s ponechanou RAM relací.“
#16 Ivca 9. dubna 2009 v 16:44:46 řekl(a):
jj dobrej článek. A co je teda lepší, používat notebook, který je stale zapojen do elektriny, nebo vzdycky kdyz se vybije tak nabit, po nabiti vytahnout z elektiky a zase jet na baterku? dik
#17 ondrg 11. dubna 2009 v 14:36:54 řekl(a):
Tom: Díky za upřesnění .
Ivca: podle mě je lepší ta první možnost (tzn. když notebook napájen ze sítě než z baterie).
#18 Márten 16. dubna 2009 v 14:09:58 řekl(a):
Ahoj, moc pěkný článek. Nevěděl by někdo, jak bych měl nakonfigurovat Ubuntu tak, aby mi nabíjelo baterii pouze do 95prcnt a více ne? Bylo by to velmi užitečné.
#19 ondrg 20. dubna 2009 v 9:03:17 řekl(a):
Márten: To bohužel nevím (trochu pochybuji o tom, jestli je to vůbec možné), ale jestli to někdy zjistím, tak ti dám určitě vědět.
#20 Petra 29. listopadu 2009 v 17:47:24 řekl(a):
super článek jen bych se chtěla zeptat,mám notas asi rok a baterka asi už je odrovnaná ,protože když na něm jsem mám v něm baterku a jedu přes sit,a baterka dostává zabrat?V servisu mě řekli že nesmím baterku vytahovat že když tam jde proud tak ty vykyvy jdou do baterky a aspon mě nerozbiji notas!Což si myslím že je blbost že na co teda ta sít by tam byla?tak nevím jestli můžu byt na něm bez baterky?poradí někdo?
#21 ondrg 5. prosince 2009 v 15:53:02 řekl(a):
Petra: To asi hodně záleží na typu notebooku. Pokud máš nějaký starý model, tak je možné, že je to u něj řešené takhle. Nicméně pokud to není potřeba, tak bych z něj baterii nevytahoval (zvláště když ti to doporučili v tom servisu), i když by teoreticky mohl fungovat i bez baterie.
#22 Lenka 12. prosince 2009 v 13:38:52 řekl(a):
Tak já mám rok a půl baterii Li-on, vydrží půl hodiny. Zdůraznila bych to s těmi teplotami. Já jsem expert na přehřívání. Jako ne že bych to dělala schválně ale někdy to prostě nevyjde. Říkám si, že u další baterky si na to dám pozor, ale nevím, nevím. Takže fakt, nepřehřívat, chladit, nemrazit a bude v cajku
#23 ondrg 13. prosince 2009 v 0:50:17 řekl(a):
Lenka: Díky moc za tvoji zkušenost .
#24 Pája 16. května 2010 v 10:49:47 řekl(a):
Ahoj..chtěla sem se zeptat: když mám notebook pořád zapojený v elektrice je lepší tam baterku nechat nebo ji vyndat?? děkuji za odpověd.
#25 ondrg 17. května 2010 v 10:16:46 řekl(a):
Pája: Pokud víš, že ji nebudeš delší dobu používat (tzn. měsíc a více), tak ji klidně vyndej. V opačném případě bych ji tam nechal. Nicméně moc tím na ní asi neušetříš.
#26 Lukáš 21. září 2010 v 13:48:59 řekl(a):
Ahoj. Mám ntb HP550 a po dvou letech používání mi na baterku funguje skoro 4 hodiny (internet na wifi a office), (nový vydržel 4hodiny a 20minut). Používám ho na baterii 1–2× týdně na 3–4 hodiny. (tzn. má za sebou cca 500 nabití) Podle mě je nejdůležitější si přečíst návod k používání, tam je všechno napsáno. Je to pro různé notebooky jinak, není proto možné napsat, tak nebo tak. Co platí pro jednu značku (typ) nemusí platit pro jinou. Jsou sice obecně platné zásady, které autor článku zmiňuje, avšak ne vše platí pro všechny notebooky. Pro notebooky HP550 doporučuje výrobce (i já) při používání na stole (jen na kabel) baterii nabitou alespoň na 60% vytáhnout z notebooku a uskladnit. Tak jak je psáno zde: http://bizsupport1.austin.hp.com/…01567849.pdf
Takže jediná správná rada pro používání a údržbu baterií je PŘEČÍST SI NÁVOD OD VÝROBCE.
Kdo si koupil notebook nový, návod má, kdo z druhé ruky, musí se poohlédnout na stránkách výrobce.
#27 viktor 18. října 2010 v 9:50:33 řekl(a):
baterii nabijim kdy chci, vybijim jak chci, za pet let mi klesla vydrz o tretinu. mozna zalezi na znacce
#28 ondrg 18. října 2010 v 10:50:06 řekl(a):
Lukáš: Díky moc za zajímavý poznatek.
viktor: Možná jsi vychytal dobrý kus
#29 Vladimir 2. listopadu 2010 v 15:51:38 řekl(a):
Mám notebook HP 8730w (pracovní . po 11 měsicich odešla. Může to být tím že v práci mám originální adaptér 150W,ale domu jsem si koupil 70W. Slabší zdroj ve špičkách notebook neutáhne a bez baterie se vypne tj. z baterie se jakoby sřídavě odebírá proud co notebooku chybí? díky
#30 ondrg 3. listopadu 2010 v 10:41:00 řekl(a):
Vladimir: Možné to určitě je. Nevím sice, kolik stojí nový 150W zdroj, ale pravděpodobně bude levnější než nová baterie . Na ten 70W zdroj by mohlo stačit přepnout notebook do „powersafe“ režimu, kdy se využívá jen část výkonu a tak se šetří energie, pak by neměl být problém s tím, že se notebook z důvodu nedostatečného napájení vypne.
#31 Lord Msz 19. listopadu 2010 v 13:32:31 řekl(a):
Pěkné, díky! Jsem klasický desktopák a notebook jsem pořídil nedavno poprvé, tohle mi moc pomohlo (i komentáře) =) Díky!
#32 ondrg 21. listopadu 2010 v 17:57:10 řekl(a):
Lord Msz: Rádo se stalo . Přesně kvůli tomu jsem ten návod psal .
#33 MarianCharous 11. prosince 2010 v 12:11:45 řekl(a):
Zdravím před půl rokem jsem koupil Hp Compaq nc6400 1,67 Ghz,3 GB RAM a 250 GB Hdd z bazaru prodejce mě varoval že baterka vydrží cca:půl hod až hodinu. což ze začátku i tak bylo pravdou a i mě test baterie ukazuje na nutnou výměnu,ale po upravách v omezení spotřeby to jest snížení výkonu notase,jasu a vypnutí všech nepoužívaných aplikací a zařízení jsem výdrž docílil až na cc 1:45 min běžného používání. To jest wi-fi bluetoch atd samozřejmě když je nevyužívám tak to vypínám i nadále.Tak na závěr bych jen dodal že záleží jak jse kdo chová celkově k notasu a baterii.Moje zkušenost je že čim méně zátěže na baterii tak tím vám déle vydrží.
#34 ondrg 11. prosince 2010 v 23:39:36 řekl(a):
MarianCharous: Díky za zkušenost! Můžu to jen potvrdit, že dobré chování k baterii se vyplácí. Já už mám v laptopu baterii 2,5 roku a zatím neztratila téměř nic ze své kapacity (používaná tak 2–4 do týdne). Snažím se ji příliš nevytěžovat např. náročnými procesorovými operacemi a očividně jí to prospívá.
#35 Márten 27. prosince 2010 v 13:57:08 řekl(a):
Musím souhlasit. Chovat se dobře k baterii je smysluplné, ať si říká, kdo chce, co chce. Tento přístup preferuji hlavně k baterii v mobilu. V životě jsem nemusel kupovat baterii novou. Mobily střídám tak po 3–4 letech. Známí sice říkají, že „mobil mají od toho, aby ho používali, dokud nezhebne“. Ale baterii kupují každý rok novou…
#36 Wolker 4. ledna 2011 v 1:04:45 řekl(a):
Ahoj samozřejmě souhlasím chovat se k baterii slušně aby sloužila ale zároveň říkám i to, že baterie je dnes běžně dostupné zboží za slušný peníz, je to prostě spotřební zboží, takže tak 50 na 50 , pečuj ale nepřeháněj, odejde koupíš za pakatel novou a jedeš, další roky vysmátej
#37 ondrg 4. ledna 2011 v 3:37:49 řekl(a):
Márten: Přesně tak. V podstatě zde zmíněná pravidla neplatí pouze pro baterie u notebooků, nýbrž i u ostatních zařízení, které využívají baterie stejné technologie.
Wolker: Nevím jak pro tebe, ale pro mě 2000 Kč za novou baterii není zase takový pakatel .
#40 Chino 17. února 2011 v 1:22:48 řekl(a):
Krásně napsaný článek, děkuji taky za některé přínosné komentáře. Ale i tak bych se rád zeptal na pár věcí.
Nevíte jestli je vhodné když střídám dvě baterie?
Nemohou se nějak procesy nabíjení promíchat? Poplést apod.?
A ještě jedna otázečka, pochopil jsem dobře, že plně nabité baterii vůbec neškodí když ji odložím na cca 2 dny a v případě potřeby zase vložím do ntb?
Děkuji…
#41 ondrg 17. února 2011 v 11:51:58 řekl(a):
Chino: Nevidím ve střídání dvou baterií žádný problém. Co by mohlo vadit by bylo, kdybyste jednu baterii vybil na hodně nízkou úroveň (pod 10 procent) a pak ji nechal delší dobu v tomto stavu (více než týden).
Jestli se mohou procesy nabíjení pomíchat to nevím, mě se to zatím nestalo. Mám taky dvě baterie – jednu ve velmi schopném stavu, druhou takřka před vyhozením. Měním je občas, abych špatnou baterii dobil a zkusil, jestli má ještě cenu ji skladovat. Výměna probíhá za provozu notebooku a nikdy s tím problém nebyl, vždycky se mi ukázali správné informace o té či oné baterii.
Dva dny nepoužívání plně nabité baterii určitě neuškodí (tedy alespoň v mém případě se to nikdy nestalo), jedná se spíše o týdny a měsíce, čili 2 týdny a více.
Rádo se stalo, jsem rád, že Vám byl článek k užitku
#42 Chino 17. února 2011 v 13:36:14 řekl(a):
Děkuji Vám za rychlou a přesnou odpověď .
Jinak musím říct, sám mám zkušenost s tím, že přenášení v hibernaci/spánku/úsporném etc. etc. opravdu silně poškozuje baterii. Nevím jak, nevím proč, ale je to tak. A díky těmto stránkám jsem si mohl tuto svou domněnku potvrdit.
Takže ještě jednou děkuji, tyto stránky jsou jak vidím opravdu přínosem pro mnoho lidí takže… keep it up !
#43 ondrg 17. února 2011 v 23:56:00 řekl(a):
Chino: S tím režimem spánku (tzn. je napájena pouze RAM), který by měl být k baterii velmi šetrný protože ji nevybíjí skoro vůbec, sám moc zkušeností nemám, nicméně moji přátelé ano a taky bohužel vesměs negativní. Přemýšlím, jestli je opravdu problém v tom, když se notebook přenáší za nízkých či vysokých teplot, nebo snad když se nechá tímto způsobem baterie úplně vybít.
Můžu jen říct, že přenášení notebooku způsobem uspání je velmi pohodlné, rozhodně lepší (a určitě i šetrnější k pevnému disku) než hibernace (uložení aktuální relace na disk) nebo vypnutí notebooku. Nicméně to může pak odnést baterie.
Děkuji za uznání, vynasnažím se, aby byl tento weblog užitečný
#44 Vitus 27. února 2011 v 14:10:28 řekl(a):
Zdravím, v dohledné době si budu pořizovat novou baterii na notebook (HP 6715b) a rád bych se informoval o tom, jak baterii na začátku nabíjet. Zda je to stejné, jak u mobilních telefonů, že se musí nejprve 3× uplně nabít a 3× uplně vybít ?? dočetl jsem se, že není dobré baterii uplně vybíjet, tak prosím o radu. Další dotaz mám na to, zda je dobré měnit 2 baterii. Měl jsem takovou představu, že novou baterii bych používal o víkendu (napájení ze sítě) a cestování na vysokou (pátek a pondělí) a na koleji (od pondělí do čtvrtku) bych měl v notebooku starou baterii, která v současnosti vydrží cca. 10 minut, abych nezatěžoval tu novou. Dočetl jsem se ale, že zas není dobré mít baterii delší dobu vytáhlou z notebooku, že se snižuje její životnost.
Děkuji za vaše postřehy ná mé, nejspíš primitivní dotazy.
#45 ondrg 28. února 2011 v 9:17:42 řekl(a):
Vitus: Též Vás zdravím.
Vzhledem k tomu, že nová baterie do notebooku bude s největší pravděpodobností lithiová, nedoporučoval bych baterii na začátku 3× vybít
a zase nabít. U mobilních telefonů to mělo význam, když se používaly staré NiCD a NiMH baterie. U Li-Ion a Li-Pol jim to
spíše škodí než pomáhá. Nicméně já jsem přesně tento postup udělal asi před třemi roky se svou novou baterií (tenkrát ještě
neznalý toho, jak zacházet s baterií), kterou mám v notebooku, a zatím nemůžu říci, že by jí to nějak uškodilo. I když si myslím,
že mnohem více záleží na používání baterie v průběhu jejího života.
Podle mě není problém s měněním baterie, pokud tu novou nebudete nechávat vybitou ležet přes týden někde na stole. Když bude nabitá, tak
by to pro ni mělo být v pohodě. Možná během týdne mírně poklesne její energie, ale to by nemělo vadit.
#46 Martin 3. března 2011 v 16:58:10 řekl(a):
Zdravím, chci se zeptat na již hodněkrát řešenou věc, ale prostě mi to nedá. Pořád slyším, že když mám notebook zapojený do zásuvky, tak ničím baterku, resp. její výdrž rapidně klesne, a že jí tedy mám prý vyndavat. Jenže mě to prostě vyhovuje, že doma to mám pořád zapojené a neřeším kolik zbývá času atd. Vadí to tedy, nebo je to úplně jedno? Používám to takhle skoro každý den, bez napájení opravdu jen sporadicky. Děkuju
#47 ondrg 3. března 2011 v 17:46:04 řekl(a):
Martin: viz. jeden z mých předchozích komentářů
Jinak myslím, že si vyndáváním baterie moc nepomůžeš, takže bych ji tam klidně nechal. Já s tím mám zatím jen pozitivní zkušenosti,
nestalo se mi, že by kvůli tomu moje baterie došla k újmě na své kapacitě.
Problém by mohl snad nastat jedině s přebíjením, ale pokud baterii alespoň jednou za týden či dva týdny použiješ, tak by to mělo být
v pohodě.
#48 Honza 17. března 2011 v 23:19:03 řekl(a):
Zdravím chtěl bych se zeptat co se stane,když klesne hodnota nabití baterie na 0%.Mám baterii zakoupenou koncem roku 2010. Až do teď nebyla v používání ležela v šupleti.Nyní po vložení do ntb.je nefunkční.Ntb ji nerozpozná nenabíjí a její naměřená hodnota přímo na konektoru je nula žádné hodnoty.Prostě mrtvola.Ntb acer aspire 7720.Dík za názory.
#49 ondrg 18. března 2011 v 9:21:47 řekl(a):
Honza: Po úplném vybití baterie může dojít k menšímu či většímu poškození, nebo dokonce i k úplnému zničení baterie. Nově zakoupená baterie bývá nabitá zhruba na poloviční hodnotu a je dobré ji hned po zakoupení nabít. Nicméně jsem se ještě nesetkal s tím, že by došlo až k úplnému vybití při krátkodobém uskladnění (cca. 4 měsíce není zase tak dlouhá doba). Doporučuji Vám podívat se, kdy byla baterie vyrobena (mělo by být napsáno někde na obalu od baterie). Pokud tam bude datum starší než rok, tak je klidně možné, že baterie umřela na samovolné vybití. V každém případě ji určitě zkuste reklamovat (a to co nejdříve), pokud je to možné.
#50 Honza 18. března 2011 v 11:23:37 řekl(a):
ondrg:Díky za radu.Baterie je vyrobena 07/2010.Reklamaci jsem už zvažoval jen jsem se chtěl nejprve ujistit,že není nějaká možnost baterku nakalibrovat nebo tak něco.Dík Honza
#51 ondrg 18. března 2011 v 14:56:32 řekl(a):
Honza: O takové možnosti nevím, ale můžete se podívat do manuálu k baterii (či do nějaké jiné příručky, popřípadě na to, co
píší na webu), jestli tam k tomu něco napsané není.
8 měsíců od výroby už je docela dlouhá doba, ale nejsem s to říct, jestli k tomuto problému došlo z důvodu nepoužívání baterie.
Spíše bych to tipoval na nějakou vadu (baterie mohla být špatná už při jejím zakoupení). Těžko říct, zkuste ji vyreklamovat a uvidíte.
Pokud se Vám to podaří a zjistíte v čem byl problém, tak budu velice rád, pokud se o to tady podělíte .
#54 Honza 18. dubna 2011 v 19:46:35 řekl(a):
Zdravím.Tak dneska přišla poštou vyreklamována baterie.V reklamačním protokolu bylo pouze napsáno:výměna za novou.Tak že co sní bylo nevím,ale mám novou a ta maká.Zdar Honza
#55 ondrg 18. dubna 2011 v 20:52:30 řekl(a):
Honza: Tak to je dobře Zřejmě byl problém v baterii, když reklamace proběhla v pohodě.
#56 Věra 23. dubna 2011 v 8:32:15 řekl(a):
Zdravím a chtěla bych se na něco zeptat,protože vidímže tato diskuze je velmi dobrá.Mám notebook,připojený na síť a je v něm i baterka.Pokud je zapnutý vše je v přádku a svítí zelené světlo,i když ale počítač úplně vypnu,přesto bliká oranžové světlo.Dá se to nějak vyřešit?Díky
#57 ondrg 24. dubna 2011 v 17:08:42 řekl(a):
Věra: Dobrý den, to záleží na tom, jaký máte typ notebooku a jestli je blikání oranžového světla žádoucí – třeba je to indikace zapojení notebooku do elektrické sítě. Zkuste notebook vypojit ze zásuvky a zkontrolovat, zda-li oranžové světlo stále bliká.
Jinak doporučuji vyhledat si nějakou příručku k Vašemu typu notebooku a podívat se do ní, tam by to mělo být psané.
#58 Věra 25. dubna 2011 v 7:29:59 řekl(a):
Ondra:Dobrý den,děkuji za odpověď,zkoušela jsem obě možnosti,ale bohužel nic.Mám notebook ACER EXTENSA 5230E,přestože jsem ho po vypnutí vypojila,tak stejně bliká.Také jsemsi přečetla příručku,mám ji na CD,ale nic kromě toho jak se má baterie udržovat,jsem žádou odpověď ohledně blikání nenašla.Nevím jestli je dobré řešení,po každém ukončení počítače baterii vyndat.Díky
#61 Věra 25. dubna 2011 v 7:36:52 řekl(a):
Omlouvám se za dva stejné příspěvky,omylem jsem to zmáčkla dvakrát,dík za pochopení
#62 ondrg 28. dubna 2011 v 10:50:22 řekl(a):
Věra: Ptal jsem se na to mého kamaráda, který má velmi podobný typ a ten říkal, že to rozhodně není žádná vada. Zeleně svítí pokud je zapnutý, v případě uspání bliká (pod Windows „přepnutí do úsporného režimu“, k automatickému uspání může docházet, pokud sklopíte víko – monitor od notebooku), pokud je notebook vypnutý a je zapojen v zásuvce, tak by dioda měla svítit oranžově. Pokud tedy chcete, aby dioda nesvítila vůbec, je třeba notebook vypnout a vypojit ze zásuvky.
#63 Věra 28. dubna 2011 v 16:43:01 řekl(a):
Ondra:Přesně to co tady popisujete dělám,tedy vypínám notebook úplně přes start a vypnout,taky jsem ho zkusila vypojit,ale bliká to pořád.Když ho pak zapnu a není v žádném režimu spánku nebo hybernaci,tak se hned rozsvítí zeleně.Ještě k tý baterii,nevím jestli je dobré nechat ji v počítači,pokud jsem připojená na síť,jestli se pořád nedobíjí a tím se vlastně ničí.I když možná to pravda není,protože kdyby se nabíjela,tak bude blikat,což se neděje a celou dobu svítí zeleně.Díky
#64 ondrg 28. dubna 2011 v 17:09:28 řekl(a):
Věra: To je divné, bohužel netuším, kde může přesně může být problém. Možná by pomohlo zeptat se v nějakém servisu. Ovšem pokud Vám to nevadí, tak bych to nechal tak jak to je.
Doporučuji nechat baterii v notebooku. Vyndáváním a zasouváním by mohlo dojít k opotřebení, poškození či ulomení malých plastových částí. Navíc vyndáváním baterie jí moc neulehčíte, takže se to ani nevyplatí.
#65 Věra 28. dubna 2011 v 18:32:23 řekl(a):
Dík za radu,nevadí mě to,jen jsem si myslela,jestli třeba není někde něco špatně nastavenýho,ale nevím kde mám hledat.Dík
#67 lipko 2. září 2011 v 12:09:24 řekl(a):
Ahojte, som rád za tento článok pomohol pri objasnení nejakých nejasností čo sa týka nabíjania ešte by som sem hodil niečo čo som sa dade dočítal…
" Batérie v kozmických sondách vydržia tak dlho preto, lebo ich nenechajú vybiť sa pod 80%. To platí o aj batarke NB. Je tu však jeden háčik. Pokiaľ je baterka v NB, tak sa dobíja v kuse v krátky intervaloch. A to je pre ňu zle."
a zo toho aj vyplíva čo ma zaujíma, niektorí mi odporúčajú vybrať baterku von ked som pri sieti a dať do siete NTB a iní zas že jej to škodí- vyberanie a aj NTB neviem ako ale že nieje dobré ju vyberať von neprospieva to NTB ani baterke, práve som kúpil nový NTB ASUS N73SV-TZ543X a by ma zaujímalo ako to bude s vyberaním von, dlhšie ako na pár hodín si ju vybrať von dovoliť nemôžem tak teraz ako… neškodí jej keď má 60% a ja ju dám do NTB a do siete (keďže baterka neutiahne moju prácu a stále vybíjať a nabíjať ju- len odrovnám) rozhdone si idem prečítať manuál (keď NTB príde) a uvidím čo tam bude… thx za rady
#68 ondrg 2. září 2011 v 14:26:16 řekl(a):
lipko: Díky za zajímavý poznatek. S tím manuálem je to rozhodně dobrý nápad, ale některé věci je třeba brát s nadhledem, protože je to tam občas popsané tak, že by nebylo možné baterii ani používat .
Dle mého názoru je důležitější baterii nevybíjet do nízkých hodnot (a hlavně ji nenechat vybitou delší dobu) než ji neustále vytahovat a zasunovat do notebooku.
#69 Martin 11. září 2011 v 17:16:14 řekl(a):
Dobrý den, mám dotaz ohledně nově koupeného notebooku Lenovo G565… Ve schématech úspory energie je možnost aktivního a pasivního chlazení systému a v nabídkách kdy notes šetří nejvíce energie je předvolena možnost pasivní.. Chci se zeptat co když zapomenu přenout nastavení na výkon a ne na úsporu energie a zatížím hodně procesor a grafickou kartu..Nepřehřeje se? Nebo se to automaticky nastaví na aktivní chlazení? Nebo to mám raději nastavit u všech schémat předem na aktivní? Děkuji
#70 ondrg 12. září 2011 v 10:48:05 řekl(a):
Martin: Dobrý den, pokud tam taková možnost je, tak by se notebook přehřát neměl. Pokud nastavíte nejnižší možnou spotřebu, dojde k podtaktování procesoru (a snad i grafické karty), takže nebude vydávat takový výkon i na nejvyšší zatížení, čímž k přehřátí nedojde. Bližší informace určitě vyčtete z nějaké příručky, která by měla být buď u notebooku nebo ke stáhnutí na internetu http://jdem.cz/q8zz6
#74 Matěj 9. října 2011 v 16:21:58 řekl(a):
Ahoj. Díky za článek, fkt pomohl. Vim že na tohle si už odpovídal, ale já jsem to přesně nepochopil. Když mám normálně baterku v ntb a nabíjím ze sítě, tak si ntb bere energii ze sítě nebo z baterky a tu dobíjí (je to kvůli doporučení dobíjet ze sítě). Takže když budu chtít nabíjet ze sítě tak jestli je to jenom o tom že to připojim ke zdroji. Jinak vyndavat baterku se mi zdá blbý, nechci abych tam měl prach,.. Díky PS: Když budu ntb používat, tak by měl bejt připojenej i když je baterka dobitá?
#75 ondrg 10. října 2011 v 23:50:20 řekl(a):
Matěj: Ahoj Matěji. V případě zapojení do sítě by se měl notebook vždycky napájet ze sítě a to i tehdy, pokud je baterie vybitá – pak by po zapojení do sítě měl notebook běžet ze sítě a baterie by se měla zároveň nabíjet (snad je to pochopitelné).
Baterii rozhodně nevytahuj, zase tolik tím baterii neprospěješ. Raději si dávej pozor na to, aby jsi baterii příliš moc nevybíjel a nebo ji nenechával na velmi chladných či horkých místech (a to i když ji máš v notebooku).
P.S.: Přesně tak.
#76 Karolina 25. října 2011 v 16:41:03 řekl(a):
Chci se zeptat, je lepší když je notebook pořád na anbiječce, nebo když notebook nabiju, jsem na něj- vybiju a apk ho znovu nabiju ?
#77 ondrg 27. října 2011 v 0:55:17 řekl(a):
Karolina: Lepší je první možnost (mít notebook pořád na nabíječce), ale určitě neuděláte špatně, pokud občas (třebas jednou týdně či za 14 dnů) baterii vybijete tak do poloviny a znovu nabijete.
#78 Adéla 6. listopadu 2011 v 11:11:19 řekl(a):
Ahoj, mám takový dotaz. Vůbec se v baterkách nevyznám a mám notebook asi 4 měsíce. Ovšem stává se mi, že když nabiju notebook do plna a ráno ho zapnu tak je tam jenom 94%. Chci se zeptat, zda je to normální, nebo mám baterku reklamovat dokud můžu? Díky moc za odpověď
#79 ondrg 7. listopadu 2011 v 21:37:01 řekl(a):
Adéla: To záleží na okolnostech. Pokud notebook večer úplně nabiješ, uspíš ho (nikoliv vypneš) a odpojíš od zdroje, pak je to normální, protože notebook se při uspání mírně vybíjí – musí se napájet paměť. Jestli ovšem máš notebook přes celou noc stále připojený v elektrické síti, pak to může být způsobeno špatným měřičem baterie – v takovém případě je dobré baterii úplně vybít a zase nabít. Samotné baterii tím sice neprospěješ, ale měřič by měl začít ukazovat přesně. V jiném případě to může být způsobeno špatnou baterií. To by se mělo projevit tak, že když nebudeš notebook delší dobu používat a necháš ho ležet tak dva dny aniž by byl zapojený v elektrické síti, měl by být pokles nabití baterie výraznější – třeba o 20%. V takovém případě bych zvážil reklamaci.
#80 Adéla 8. listopadu 2011 v 0:06:22 řekl(a):
Samozřejmě, že ho nemám uspaný, to bych se neptala. A v síti také ne. Ovšem vyzkoušt tvůj test s výraznějším poklesem není v mých silách, protože na něm pracuji vícéméně neustále. V tom případě, mám to zkusit reklamovat? Přece jenom nechci vypadat jako idiot.:)
#81 ondrg 8. listopadu 2011 v 14:47:45 řekl(a):
Adéla: Zkusit to samozřejmě můžete, při nejhorším dostanete notebook za pár týdnů zpět
#82 jirka 3. prosince 2011 v 21:49:45 řekl(a):
Slyšel jsem,že baterie do notebooku musí být vždy zapojena i když je notebook napájen proudem a to proto aby vyrovnávala proud,jinak se může notebook poškodit. Co je na tom pravdy.
#84 ondrg 4. prosince 2011 v 15:34:34 řekl(a):
jirka: O tom jsem nic neslyšel, ale je klidně možné, že to takhle fungovalo u starších (starých) notebooků. U mého IBM ThinkPad T42 bylo bez problémů možné použití i bez baterie a nebyl problém baterii vyměnit i když byl notebook zapnutý (a napájený ze sítě samozřejmě). U nových notebooků bych to nejspíše nebude vadit.
Informace ke konkrétnímu notebooku můžete najít v příručce k použití notebooku.
#85 Martin 14. prosince 2011 v 0:38:50 řekl(a):
Ahoj tady na jednu stranu rikas jak je dobry baterku nechat zapojenou porad a nabijet a na druhou stranu zase at se neprebiji tak to se trochu rozchazi ne? Chapu ze jednou za cas se ma vybit a nabit ale co mam delat s tim prebijenim teda kdyz to mam v zasuvce porad a vyndavat ji nebudu!! Diky za vysvetleni divim ze ze milion lidi se te pta na jednu vec ale tohle jsem tu nenasel diky kamo
#88 ondrg 14. prosince 2011 v 13:10:30 řekl(a):
Martin: To je trochu něco jiného Přebíjením je myšleno nabíjení za stavu, kdy je baterie téměř nabitá, tzn. třeba při 95% nabití. U mého novějšího notebooku tento problém není třeba řešit, protože se baterie nabíjí nejdříve při 90%, ale starý notebook nabíjel baterii už při 97%. Dobré je při samovolném poklesu energie v baterii nechat notebook chvíli běžet na baterii (tak na 80%) a pak ho zapojit do sítě.
Nicméně myslím, že i kdyby jsi se tímto neřídil, tak baterie nijak zvláště neutrpí. Mnohem horší je nechat baterii úplně vybít a znovu ji nabít až za pár dnů.
#89 Vosin 2. ledna 2012 v 20:52:32 řekl(a):
Ahoj, chtěl bych se prosím zpetat. Stará baterka mi umřela tak jsem si koupil novou. Jen mě zarazilo, že je na ní napsáno: nenabíjejte po dobu delší než je doba nezbytně nutná pro plné nabití baterie. Ale podle toho co jsem tu četl, tak by nemělo vadit, když budu nechávat notebook v síti a přitom tam budu mít plně nabitou baterku. Tak prosím poraďte jak se k ní tedy chovat co se týče plného nabíjení a vyndávání a zandávání baterky. Moc děkuju
#91 Vosin 2. ledna 2012 v 20:55:37 řekl(a):
jenom pro upřesnění jedná se o dobíjecí baterii T6 power od Toshiby. Li-ion 10.8V. 6900mAh/75Wh
#92 ondrg 3. ledna 2012 v 19:21:35 řekl(a):
Vosin: To dost divné, ale nemyslím si, že by tím bylo myšlené, že je třeba baterii po nabití vyndat z notebooku a dávat ji tam jen tehdy, pokud ji používáte. Elektronika u baterie by měla sama poznat, kdy je baterie nabitá a přestat ji napájet z adaptéru. Zkusil bych se zeptat na podpoře Toshiby, tam by měli vědět, co se za tím skrývá.
#93 Alena Maděrová 9. ledna 2012 v 15:03:43 řekl(a):
Prosím o radu. Baterie na notebooku se rychle vybíjí a oznamuje mi, že je třeba zvážit výměnu. Když ho používám jen doma připojený na síti, musím jí měnit? Škodí to nějak počítači? Dík za info.
#94 ondrg 10. ledna 2012 v 13:40:47 řekl(a):
Alena Maděrová: Měnit ji nemusíte, počítači by to nemělo nijak škodit.
#95 urb1112 10. ledna 2012 v 15:31:46 řekl(a):
Jen bych se chtěl zeptat. Mám nový ntb a moc nevím jestli neodrovnávám baterku jestli mam ntb v siti porad ale kdyz ho vypnu tak ntb odpojim. Zkratka je v siti jen kdyz neco delam.
#96 ondrg 11. ledna 2012 v 22:58:44 řekl(a):
urb1112: Na stylu používání Vašeho notebooku nevidím nic špatného. Jen bych doporučil třeba jednou za měsíc baterii trochu procvičit a nechat ji vybít tak do půlky a pak zase nabít.
#97 Dani 17. ledna 2012 v 16:02:57 řekl(a):
Dobrý den. Přečetla jsem si zde všechny příspěvky, ale chtěla bych se ještě ujistit. Začínám s notebookem (před tím stolní PC) a zatím ho mám stále zapojený do zásuvky. Přesněji do přepěťové trojzásuvky. Když s prací na ntb skončím, vypnu tlačítko na přepěťové trojzásuvce a tím ho odpojím od sítě. Na dnes jsem zapomněla vypnout a celou noc byl ntb zapnutý v zásuvce. Samotný ntb byl vypnutý, jen na něm svítila zeleně jedna kontrolka.Mám či nemám vypínat zásuvku? Pochopila jsem ještě dobře, že bych měla (i když to nepotřebuji) pracovat na ntb tak, aby byl odpojený od sítě a jel občas na baterii? Děkuji
#98 ondrg 17. ledna 2012 v 21:10:01 řekl(a):
Dani: Dobrý den. Zásuvku můžete i nemusíte vypínat, záleží na vás. Vypnutou zásuvkou ušetříte za měsíc pár korun.
Asi úplně nechápu Vaši druhou otázku. Určitě neuděláte špatně, když budete pracovat na notebooku permanentně zapojeném do elektrické
sítě a asi jednou za dva týdny (nebo za týden, ale klidně i častěji, záleží na tom, jak moc potřebujete baterii využívat) baterii
notebooku vybijete alespoň do 80% (ovšem raději ne méně jak 30%) a pak dáte znovu nabíjet.
#99 Petr 10. února 2012 v 17:10:01 řekl(a):
Ahoj, chtěl bych poradit, koupil jsem starší baterii, když jsem jí dal do flašinetu tak byla nabitá na cca 50% což je pro skladování dobrý, nevěděl jsem jak dlouho kde ležela, vydržela asi 50 minut při brouzdání na netu přes wifi, po nabití na 100% vydržela něco málo přes dvě hodiny, taky jen při prohlížení netu, to ale zvládla jen 3×, teď když ji nabiju na 100% tak vydrží slabou hodinu to dojede do 79–75% a pak spadne na 5%. Dá se ještě nějak naformátovat nebo zkalibrovat? díky za rady, můžete psát klidně na mail
#101 ondrg 10. února 2012 v 20:44:27 řekl(a):
Petr: Zkuste ji úplně vybít (tak do 2–3%) a pak úplně nabít, snad to pomůže .
#102 Ca Rol 2. března 2012 v 11:01:28 řekl(a):
Prosím, poräďte.. Mám notebook a jednou se vybil a už se nechce znovu nabíjet.. Odešel mi notebook nebo nabíječka? Máme totiž málé štěně a kouše nám ty šňůry.. Děkuju
#103 ondrg 2. března 2012 v 19:54:03 řekl(a):
Ca Rol: Doporučuji notebook zanést do servisu, aby otestovali, kde je problém. Může být na více místech, třeba v tom kabelu, baterii nebo notebooku. Na dálku se to dá těžko posoudit.
#105 ondrg 4. března 2012 v 0:41:41 řekl(a):
Ca Rol: Rádo se stalo
#107 Petr 27. března 2012 v 20:55:34 řekl(a):
Čau,chtěl bych se zeptat jak udělám abych při nabíjení ntb nastavil maximální nabití třeba 90% děkuji za odpověď.
#108 ondrg 3. dubna 2012 v 19:19:40 řekl(a):
Petr: Hmm, tohle nastavení jsem ještě nikde neviděl. Zkuste se zeptat u výrobce svého notebooku.
#110 ludva 1. května 2012 v 10:25:47 řekl(a):
Ahoj. Koupil jsem dětem NTB Asus K73S. Je parádní, jediné co jsem nějak nepochopil, je signalizace napájení diodami. Pokud se po nějakém čase sám NTB hodí do režimu spánku, bliká zapínací tlačítko, což je jasné. Pokud ale NTB zaklapneme a hodíme do hibernace, nejde nijkak zjistit, jestli je jen uspaný nebo vypnutý – nesvítí žádná dioda. Připadá mě to docela blbý, protože děti ho zapomínají vypnout a já pak večer nezjistím, jestli je jen uspanej nebo vypnutej. Dík za každou radu.
#111 ondrg 1. května 2012 v 14:08:07 řekl(a):
ludva: Pokud nesvítí žádná dioda, pak je notebook s největší pravděpodobností vypnutý.
Při hibernaci dojde k úplnému vypnutí notebooku (tzn. neodebírá žádnou energii) stejně jako když se notebook vypne klasicky (Start → Vypnout). Rozdíl je v tom, že při hibernaci se uloží aktuálně spuštěné aplikace a po zapnutí se obnoví, takže je možné pokračovat tam kde se skončilo.
Takže je jedno, jestli notebook vypínáte nebo hibernujete, vliv na baterii je stejný.
#112 Tana 3. května 2012 v 20:48:53 řekl(a):
Dobry den, mam otazku, prave jsem si koupila novou baterku do Dell inspironu 1720, neoriginalni, ale mela by byt podle vyrobce kompatibilni. Kdyz jsem ji zapojila, zjistila jsem, ze je nabita na 73 procent, ale nedobiji se. Notebook je nerozpozna. Poradite? dekuji
#113 ondrg 3. května 2012 v 23:58:17 řekl(a):
Tana: Dobry den, zkuste se zeptat tam, kde jste ji koupila, jak v takovem pripade postupovat.
#114 ludva 5. května 2012 v 8:21:05 řekl(a):
ondrg: Dík za odpověď. Takže ho pak opravdu nemám vypínat? Stačí zaklapnout a nechat? A co zdoj? Vytahovat ho ze zásuvky nebo ho tam normálně něchat? Nebude to nějak vadit baterce? Dík
#115 ondrg 9. května 2012 v 0:29:28 řekl(a):
ludva: Neřekl jsem, že ho nemáte vypínat Pouze jsem naznačil, že pro baterii není rozdíl
mezi vypnutím a hibernací.
Pokud zaklapnutí = hibernace, pak v tom není žádný problém.
Zdroj bych neodpojoval, pokud by to znamenalo vytahování a zasunování kabelu do zásuvky. Pokud máte nějaký lépe dostupný spínač, třeba na
prodlužovacím kabelu, tak klidně vypínejte. Baterii je to v podstatě jedno, pokud máte notebook vypnutý.
#116 karlos 29. května 2012 v 14:13:19 řekl(a):
Zdravim, vybíram novej notebook http://www.katalognotebooku.cz/…at/7401153-2 máte s ním zkušenost?
#117 ondrg 2. června 2012 v 9:31:46 řekl(a):
karlos: Dobrý den, bohužel nemám.
#118 Janek 3. června 2012 v 11:29:53 řekl(a):
Ahoj nedávno jsem si koupil notebook a dal jsem ho na nabijecku a po 10 h jsem ho spustil a psalo mi to ze to má 19 procent dobito Tak jsem to teda vypnul a zapnul druhy den a psalo mi to zase 19 procent a kdyz jsem kliknul na baterku dole je tam napsano (napajen ze sítě,nenabíjí se) prosim poradte
#119 ondrg 3. června 2012 v 16:02:28 řekl(a):
Janek: Zkuste z notebooku baterii vyndat, očistit kontakty (u baterie i notebooku) a vrátit baterii zpátky. Pokud to nepomůže, doporučuji se obrátit na servis, zvláště pokud máte notebook ještě v záruce.
#120 standa 20. června 2012 v 10:21:48 řekl(a):
Zdravím všechny na tomto programu, jsem starší kus, na PC jsem se dostal asi před 4 roky i když jsem říkal, že nikdy a vidíte.Teď můj dotaz: pokud vyndám baterii, můj noťas nejde, okamžitě se vypne. Tady se píše, že měl dále fungovat. Mám DELL 610. Může mi někdo poradit co s tím. Ještě jak nabít novou baterii? Díky za odpověď Standa
#121 ondrg 21. června 2012 v 22:25:32 řekl(a):
standa: Jelikož máte postarší notebook, je klidně možné, že provoz bez baterie neumožňuje. V tom případě je potřeba mít baterii v notebooku stále.
Nabití nové baterie – stačí vypnout notebook, pro jistotu odpojit napájecí adaptér, vyměnit baterie, adaptér znovu připojit a nová baterie by se měla začít nabíjet (mám dojem, že z výroby nebývají úplně nabité). Po úplném nabití je možné baterii běžně používat.
#123 ondrg 20. srpna 2012 v 17:12:54 řekl(a):
Padis: Rádo se stalo
#124 šroub 23. srpna 2012 v 16:31:41 řekl(a):
Zdravím. Dovolím si přidat chválu k Vaší dlohodobé iniciativě na tomto poli a přidat pár postřehů.
p.s. vykuchané články z mé T60 po individuálním cyklu s každým zvlášť pak ještě dlouho živily stařičkou 760tku až do jejího ukradení (na jedno nabití jela víc jak 4 hodiny).
Hovořily osobní zkušenosti starého rejpala s batriemi řady T20, 40, 60 a několika dalšími výrobky avšak mimo tnb. Baterkám zdar
#125 ondrg 28. srpna 2012 v 18:05:22 řekl(a):
šroub: Velké díky za pěkné shrnutí Tvých zkušeností
#126 Iveta 15. září 2012 v 12:58:21 řekl(a):
Mám problém, připojení k bezdrátové síti funguje absolutně bez problému, ale jen do té chvíle dokuď mám notebook na nabíječce, jakmile ho vyndám pripojení spadne a mám po ptákách…prosím o jakoukolik radu co s tím…děkuji
#127 ondrg 17. září 2012 v 13:28:53 řekl(a):
Iveta: A máte dobrý signál? Některé notebooky totiž při běhu na baterii sníží výkon karty pro bezdrátové připojení, takže pokud máte slabý signál, je možné, že se odpojí. Nicméně tato vlastnost by měla jít zjistit a změnit v nastavení Vašeho notebooku. (kde přesně to je Vám bohužel nepovím, jelikož to má každý operační systém trochu jinak)
#128 Zecha Albert 20. září 2012 v 14:30:47 řekl(a):
mám dotaz,je lepší pro baterii při používání laptopu ho napájet ze sítě, nebo z baterie a potom ji opět naabíjet po vybití třeba denně?
#129 ondrg 21. září 2012 v 10:15:39 řekl(a):
Zecha Albert: Osobně bych šel cestou stálého napájení baterie ze sítě a třeba jednou za týden či za dva týdny bych použitím vybil tak do 60% a pak znovu dobil.
#130 anonym 14. října 2012 v 21:40:16 řekl(a):
dle mě se baterka nicí i samotným nabíjením a pouzíváním nejáký fígly,ze nenecham baterku nabit az do 100%,…nebo naopak,nejakej ten tyden ji prodlouzi zivotnost…dle me zbytecnost proste bud je to „made in china“ nebo made in taiwan si moc nevyberete,takze normalne pouzivejte,nabijejte a az skonci zivotnost,tak se koupi nova a zadný sraní s tým!
#131 ondrg 14. října 2012 v 21:43:14 řekl(a):
anonym: Taky přístup Nicméně ze své zkušenosti můžu říct, že jsem se o baterii v notebooku staral dobře a už třetím rokem vydrží téměř stejně jako když jsem ji kupoval.
#132 katije2 17. listopadu 2012 v 12:48:31 řekl(a):
zdravim! koupila jsem si novou baterii do netbooku – zajima me, zda je nejaky doporuceny postup pro „aktivizaci“ – vymenit starou za novou, nechat vybit (predpokladam ale, ze vybita je), nechat plne nabit a pote proces jeste jednou opakovat? nebo jaky je doporuceny postup?
#133 ondrg 17. listopadu 2012 v 12:51:13 řekl(a):
katije2: Dobrý den, podle mého názoru je nejlepší baterii vložit do notebooku, nabít a poté normálně používat. Plné vybití bych raději nedělal.
#134 katije2 17. listopadu 2012 v 12:58:57 řekl(a):
diky za rychlou odpoved:) jeste me zajima, jak je to s napajenim ze site, kdyz s netbookem nepracuji tj. je vypnuty – nekdo mi tvrdil, ze to baterii „ublizuje“, je to pravda? jde mi o to, jestli ho mam pri vypnuti vypnout i ze site, nebo je to jedno? pouzivam ho denne
#135 ondrg 17. listopadu 2012 v 13:02:28 řekl(a):
katije2: Nemyslím si, že by to mělo baterii ubližovat, nicméně pokud budete notebook ze sítě odpojovat, pak ušetříte pár korun za elektřinu
#136 katije2 17. listopadu 2012 v 13:15:44 řekl(a):
ok, diky!:D
#137 ondrg 17. listopadu 2012 v 14:00:41 řekl(a):
katije2: Rádo se stalo
#138 Kubajs24 28. listopadu 2012 v 17:07:47 řekl(a):
Ahoj Pročetl jsem všechny příspěvky, ale přeci jen se jako hloupá ovce znovu zeptám, jestli jsem to správně pochopil.
Mám počkat, než se ntb vypne, než ho odpojím ze sítě? Máte někdo zkušenosti s bateriemi od firmy Avacom, nebo je lepší koupit original, ikdyž s nižší kapacitou ? – original 4400mAh, od Avacomu 7200 či 5200 mAh.- Další věc, chci kupovat jednu z výše uvedených baterií a chci (i zde se o tom již někdo zmiňoval) používat starou baterii, pokud bude ntb v síti. Pokud však budu mimo síť, chci používat novou baterii. Bude to spíše k užitku či spíše na škodu? Moje postřehy Mám ntb přibližně 2a půl roku. Baterie vydržela nějakou chvíli přibližně 2 – 2,5 hod. Takto fungovala cca půl roku až rok. Poté se začala její výdrž snižovat, Wokna začly hlásit: „Zvažte výměnu své baterie“. Říkám si, že se nic nemůže stát, maximálně mi vydrží o něco méně. Bohužel jsem se mýlil. Nyní se baterie chová tak, že jí nabiji na necelých 100%. To je sice krásné, po odpojení ze síťe ale vydrží tak minutu
Často jsem ho přenášel, vypínal pouze na tlačítko (úsporný režim), a hned jsem ho sbalil – to si myslím, že bylo pro baterku osudné…
#139 Klérka 3. prosince 2012 v 21:18:48 řekl(a):
Potřebuji nutně pomoci s používáním a zapínáním bluetooth. PROSÍM co nejrychleji díky
#140 ondrg 4. prosince 2012 v 21:55:11 řekl(a):
Kubajs24: Děkuji za vyčerpávající komentář. Zde jsou odpovědi:
Používání ntb v hibernaci: pokud je hybernací myšleno uspání do paměti (tzn. stále je třeba napájet pamět), pak platí co jste napsal až na to, že přenášení notebooku nevadí v případě, že baterie není vystavena příliš nízkým nebo vysokým teplotám. Samozřejmě je pak třeba myslet na případné dobíjení málo vybité baterie.
Používání ntb v síti a chování k baterii: je to přesně tak jak říkáte.
Podle mě je lepší počkat na úplně vypnutí notebooku než ho vypojíte ze sítě.
Bohužel nemám žádné zkušenosti s neoriginálními bateriemi
Nevidím žádný problém v používání obou baterií. Sám jsem to tak jednu dobu dělal.
Co se týče vašich postřehů – 2,5 roku je slušná výdrž, pokud baterie vydržela alespoň hodinu. Ze svého okolí mám zkušenosti s tím, že dlouhou dobu (třeba rok, dva) baterie vydržela i přes dvě hodiny a pak během jednoho měsíce klesla výdrž na hodinu i níže.
Klérka: Tak jste tady bohužel na špatné adrese. Zkuste hledat.
#141 Antarra 10. prosince 2012 v 8:57:17 řekl(a):
Ahoj, díky za článek, také přidám svou zkušenost. Mám již tři roky netbook Asus EEE 1000H (už se neprodává), pořízený kvůli škole. Doma ho nechávám permanentně v síti (pokud s ním nelezu do postele nebo neběhám po bytě, ale to je spíš výjimečně), už ho ani nevypínám, pouze tlačítkem (Zzz) uspím. Ve škole většinou jedu pouze na baterku, jen pokud tam hodlám zůstávat déle, raději si beru i káblík, při přenášení ho mám zase pouze uspaný – nevím, podle definice, ve kterém režimu se zrovna nachází, v podstatě jen vypne harddisk. A výsledek po více než třech letech používání? Baterie o něco slabší, ale ne o moc. Ve škole automaticky snižuji jas displaye, BT mám vypnutý, zhruba půlku doby mám zapnutou wifi a projíždím internet, druhou půlku si jen dělám zápisky. Čtyři hodiny – když jsem trochu náročnější, čtyři a půl a možná i přes pět hodin mi vydrží, pokud bych opravdu šetřila. Je jasné, že netbooky jsou energeticky méně náročně a je to část principu proč jsou na světě, ale po třech letech bych stejně nejspíš čekala, že baterka bude více v loji. Není a nejspíš mi dřív odejde samotný asusík než ta baterka
#142 ondrg 11. prosince 2012 v 20:54:28 řekl(a):
Antarra: Tak to jste narazila na dobrý kus či používáte baterii šetrně Tak ať Vám dlouho slouží
#143 cesnek 26. prosince 2012 v 11:00:19 řekl(a):
Můžu se zeptat, jak s baterií,když je notebook připojen k síti, zda jí nechat v notebooku, nebo vyndat?
#144 ondrg 26. prosince 2012 v 16:16:00 řekl(a):
cesnek: Dobrý den, pokud plánujete baterii občas používat, pak ji tam určitě nechte. Vyndat baterii by se vyplatilo jen v případě, že byste ji delší dobu nepoužíval (2 měsíce a déle).
#145 Jakub 27. prosince 2012 v 13:13:23 řekl(a):
Dobrý den, jsem úplný laik a měl bych dotaz. Na Vánoce jsem dostal notebook a potřeboval bych radu ohledně baterie. Pokud bych uvažoval, že notebook nepřenáším, je na stálém místě a využívám ho na 6 – 7 hodin denně (kancelářské práce, práce s Officem, seminární práce, hry minimálně), jak bych měl postupovat při nabíjení? Provedl jsem 3× nabití na 100%, následné vybití na 10% a opětovné dobití. Mám mít při práci neustále zapojen nabíjecí kabel nebo nabíjet až při poklesu na určitou hodnotu? Obávám se, aby nedocházelo ke zbytečnému přebíjení nebo naopak, aby zbytečné časté opakované dobíjení nezpůsobilo paměťový efekt.Díky moc za odpověď. Jedná se mi o princip, aby baterie vydržela co nejdéle.
#146 ondrg 1. ledna 2013 v 17:00:10 řekl(a):
Jakub: Dobrý den. Ideálně mějte napájecí kabel do notebooku stále připojen a jednou za čas (např. týden, či dva týdny) baterii „procvičte“ vybitím na cca. 80% – 70% a opětovným dobitím. Pak by si baterie (pokud je dobrá) měla uchovat dlouhou výdrž co nejdéle (potvrzeno vlastní zkušeností).
#148 jana posseltova 5. ledna 2013 v 21:39:03 řekl(a):
Ahoj mám notebook hp zajímá mě ta baterie přečetla jsem všechny příspěvky a je to 50 na 50 takže ho mám připojený k síti celej den. Nebo ho vytahnout ze sítě když baterie je nabitá.Taky mne zaujalo to vyndání baterie, a nechat v síti nb. děkuji
#149 ondrg 7. ledna 2013 v 21:18:53 řekl(a):
jana posseltova: Ono to bude vždycky 50:50, jelikož se každý k baterii chová trochu jinak. Pokud plánujete baterii občas používat, doporučuji ji nechat v notebooku. V případě, že notebook slouží vyloženě jako stolní počítač, je možné baterii vyndat a uskladnit (ideálně vybít tak na 60%).
#150 Luboš 29. ledna 2013 v 10:55:55 řekl(a):
Přečetl jsem si všechny články a chci se zeptat jestli vše platí i pro baterie do mobilu.Myslím tím skladování baterie raději nabité na 60% než vybité a nabíjení již při 30%.A také první vybití a nabití do nuly nebo také hned od začátku jen na 30%
#151 ondrg 29. ledna 2013 v 10:57:47 řekl(a):
Luboš: Pokud máte v mobilu li-ion baterii, tak ano.
#152 Dominika 17. února 2013 v 11:59:23 řekl(a):
Dobrý den,chtěla bych se jenom zeptat,co se stalo,když mi noťas funguje jen když ho mám ve zdroji.a Když mi kabel náhodou vypadne tak se celý vypne,nevíte čím to je??
#153 ondrg 17. února 2013 v 19:07:23 řekl(a):
Dominika: Dobrý den. Pokud máte v notebooku baterii, pak je dobré zkontrolovat, co Vám o ní říká operační systém. Pokud používáte Windows, pak v pravém dolním okraji by měla být ikona baterie. Tu je třeba rozkliknout a zobrazit si podrobnější informace o stavu a kapacitě baterie. Pokud je baterie dobře zapojená a neustojí odpojení od zdroje, pak nejspíše už dosloužila.
#154 Olíí 28. března 2013 v 20:41:35 řekl(a):
Když to tak shrnu, poslední dobou mi notebook bez nabíjení vydrží cca 30min – 45min..a to musím číst jen pdf, ne hrát hry.. proto mi byla záhada co s baterkou je, proto jsem zabrousila jsem na vaše rady. a pokud jak jsem se dočetla, že životnost baterie cca 3roky, tak jsem velmi ráda, že se mi tohle stalo až po 6letech užívání. Takhle dlouho mám ntb, baterii mám neustále nabitou a ntb připojen k síti. Na cestování nebo přes noc ntb vůbec nevypínám, dávám jen spát, takže bych řekla že poměrně ničím baterku,ale stále drží takže asi spíše záleží na typu baterky a jakou jste měli kliku při nákupu
#155 ondrg 28. března 2013 v 22:41:11 řekl(a):
Olíí: Na dobré koupi určitě záleží, ale určitě mnohem více baterii ničíte pokud ji vybíjíte do velmi nízkých hodnot než když již ji máte stále nabitou. Takže jste se vlastně o baterii starala dobře .
#156 Honza 24. dubna 2013 v 11:12:40 řekl(a):
Ahoj, díky za spoustu užitečných informací. Potřeboval bych poradit ohledně kombinace baterie a adaptéru.
Přítelkyně má notebook HP Compaq 610 a před časem se jí rozbila koncovka adaptéru. V servisu říkali, že se musí koupit adaptér nový cca za 1500 kč. Na Aukru jsme proto koupili adaptér neznačkový, ale se stejnými parametry a výrazně levnější. Fungoval bez problémů.
Po cca 14 dnech ale přestala fungovat baterie. Notebook jede jen na napájení ze sítě. Baterie byla stará přibližně 4 roky, takže to mohlo být „stářím“, ale obávám se toho, zda baterii nezničil neznačkový adaptér. Je to možné? Máte s tím případně někdo osobní zkušenost? Nerad bych, aby tak dopadla i baterie nová.
A ještě jeden dotaz: Vážně se musí adaptér, byť má pouze zničenou koncovku, ale jinak fungoval v pohodě, vyměnit celý? Nejde jen opravit ta koncovka?
Díky předem všem, kteří poradí.
Honza
#157 ondrg 27. dubna 2013 v 17:32:08 řekl(a):
Honza: Ahoj, bohužel přesně říct, jestli byl problém v baterii nebo v neznačkovém adaptéru, lze těžko.
Pokud i 4 roky stará baterie před použitím neznačkového adaptéru fungovala dobře (tzn. např. vydržela hodinu práce na notebooku), pak bych to tipoval na adaptér. I adaptér, který má stejné parametry, může být vadný a mohl baterii zničit. Nejlépe uděláte, pokud dáte adaptér k otestování nějakému elektrotechnikovi, který by mohl objevit případný problém. Samozřejmě je možné, že je adaptér v pořádku a baterie po 4 letech služby přestala fungovat.
Určitě není třeba měnit celý adaptér, pokud má jen zničenou koncovku, ovšem pak je třeba udělat si výměnu ručně, akorát je třeba koncovku někde vzít – třeba ze starého adaptéru, případně by se mohla dát i koupit, ale tím si nejsem jistý. Pro výrobce je podle mě jednodušší vyměnit celý adaptér než pouze koncovku.
#158 roxana.phoenix 1. května 2013 v 14:35:47 řekl(a):
Zdravím, koupila jsem loni dell D610 s baterií před smrtí (10minut) Snažím se ji vybíjet do mrtě a pak plně nabít, poté vytahuji a jedu na kabel, počítač přenáším v hybernaci (Win XP), teploty neřeším, notes tahám po venku furt. Upravila jsem nastavení spotřeby a baterie nyní vydrží ca 1,5 až 2. Když jsem baterii nechávala v notesu s kabelem, klesla její výdrž opět na pár minut, proto ji vytahuji. Jedná se o original Dell lion, typ C1295, 4700 mAh. Manuál k baterii ani k notesu nemám, jen v AJ, tak nevím, podle mě by to šlo i líp kdyby byl návod v CZ Zajímal by mě váš názor. Děkuji
#159 roxana.phoenix 1. května 2013 v 15:54:14 řekl(a):
No a taky jsem našla tohle což dost odporuje většině názorů zde tak nevím http://www.pocitacezababku.cz/…tebooku.html
#160 ondrg 1. května 2013 v 20:29:29 řekl(a):
roxana.phoenix: Dobrý den, opravdu nevím, v čem by mohl být zakopaný pes, nicméně to podle Vašeho příspěvku možné je
Co se uvedeného odkazu týče, já jsem tam našel jen jeden rozporuplný bod, a to ten, že nová baterie se má 3× úplně vybít a nabít. Měla jste na mysli i něco dalšího?
#161 Miroslav Stryžovský 17. května 2013 v 14:52:32 řekl(a):
No nevím, co na to říct. Podle mě je vzhledem k dnešní dostupnosti a cenám nových baterií skoro zbytečné mrhat svým časem péči o baterie a omezovat se tím. Mám odzkoušeno, že když budete baterii nabíjet podle vlastní potřeby nebo podle všemožných rad, výsledná doba životnosti se příliš lišit nebude.
#162 ondrg 17. května 2013 v 20:51:35 řekl(a):
Miroslav Stryžovský: Souhlasím s tím, že přehnané šetření baterie na úkor používání je neproduktivní, avšak nedá se říci, že je v pohodě zacházet s baterií jakkoliv.
#163 René 27. května 2013 v 10:03:53 řekl(a):
Zdravim, mam mensi problem s baterii jako kazdy po urcitem case. Psalo mi to, ze bych mel zvazit vymenu za novou ale tedkom se ta hlaska ztratila a bud je baterka 100% nebo jen 6% takze to mam pripojene k siti. Chci se zeptat kdyz je tedy baterie nabita a pripojena k siti (sviti zelena – 100%) dobiji se stale nebo ne? Jde mi o to jestli tu baterku nechat a nebo ji vytahnout? Je tam nejaky rozdil ve spotrebe?:) dik
#164 ondrg 27. května 2013 v 19:55:42 řekl(a):
René: Dobrý den, pokud notebook neindikuje nabíjení baterie, pak se velmi pravděpodobně nenabíjí. Rozdíl ve spotřebě by při nabité baterii být neměl, podle mě ji tam klidně můžete nechat.
#165 Denisa 18. června 2013 v 20:04:06 řekl(a):
Zdravím, nejprve bych chtěla poděkovat za pěkně napsaný udělaný článek;) Mám dotaz. Koupila jsem si v lednu tohoto roku notebook Sony vaio a nějak od té doby mi měřák ukazuje: 80% k dispozici (napájen ze sítě, nenabíjí se). Tak by mě jen zajímalo, proč se to nedobije do 100%??? A to píše už od té doby co to mám. Co mám udělat? Jinak notebook napájím jen ze sítě a schéma mám v rovnováze. Mohli by jste mi prosím poradit, co s tím? Děkuji za odpověď!
#166 ondrg 22. června 2013 v 11:32:33 řekl(a):
Denisa: Dobrý den, to může být způsobené nastavením. Pokud máte Windows, zkuste nastavení dohledat přes Ovládací panely – Možnosti napájení – Změnit nastavení schématu – Pokročilé nastavení napájení, případně se zkuste podívat na toto video http://www.youtube.com/watch?… které by přímo mělo ukázat, kde se dá toto nastavení změnit.
#167 Jára 25. června 2013 v 14:20:17 řekl(a):
Zdravím, prosím o radu. Morče mi překousalo kabel od Asus Eee pc x 1001ch, zkoušela jsem to nějak zapojit ty drátky do sebe, nějak to v tom jiskřilo, dala jsem kabel elektrikáři, jestli by to spravil, kabel spravil, ale pc se nedobíjí. V návodu jsem četla, že vadný kabel může poškodit baterii nebo pc, myslíte, že pokud se tak stalo, jde to opravit, nebo ho můžu vyhodit? Jsem z toho malinko rozladěná, že by kvůli kabelu byl pc na odpis .že by ho zkrat dokázal zničit ? Omlouvám se za polopatické popsání problému, nejsem moc technický typ. díky Jára
#168 ondrg 25. června 2013 v 14:29:43 řekl(a):
Jára: Dobrý den, nejsem sice elektrikář, ale myslím si, že zkrat by mohl notebooku ublížit. Pokud je kabel od notebooku určitě v pořádku, doporučuji se notebookem zastavit někde v servisu a nezávazně se jich zeptat, v čem by mohl být problém.
#169 Jára 25. června 2013 v 21:04:07 řekl(a):
Díky, pošlu ho na diagnostiku přímo do Asusu, a budu doufat, že to půjde opravit. Díky za odpověď.J
#170 ondrg 3. července 2013 v 20:09:09 řekl(a):
Jára: Pokud se Vám podaří přijít na to, v čem byl problém, bude skvělé, pokud se o to s ostatními podělíte. Třeba někdo jiný bude stejný problém také řešit. Děkuji.
#172 Jakuje 24. srpna 2013 v 22:08:05 řekl(a):
Baterie vydrží cca. 3 roky
Nesouhlasím. Záleží na více věcech. Samozřejmě nejlevnější baterie odejdou za 3 roky a dříve, ale s dobrým chováním se dá získat mnohem více.
Na minulém počítači jsem měl baterii přes 6 let a kapacita byla asi na 80% a přes dvě hodiny jsem byl schopný fungovat. Ano, choval jsem se k baterii slušně. Ano, nebyl to nejlevnější počítač (Dell, ještě made in Ireland).
Problém je, že dnešní počítače o moc víc než ty tři roky nevydrží a tak nemá cenu do nich umisťovat baterie co přežijí více.
#173 ondrg 26. srpna 2013 v 11:27:42 řekl(a):
Děkuji za názor.
S takovou baterkou jsem se zatím nesetkal. Aktuálně mám doma baterii starou kolem 3,5 roku, přičemž jsem se k ní choval velmi šetrně. I tak místo dřívějších 5 hodin provozu nyní vydrží zhruba hodinu. Navíc se i rychle samovolně vybíjí, takže pokud není týden na nabíječce, ze 100 % poklesne míra nabití na 80 %.
Samozřejmě souhlasím s tím, že na kvalitě baterie také hodně záleží.
#174 Denisa 4. září 2013 v 19:29:03 řekl(a):
Dobrý den já jsem si koupila nový notebook Hp 630 cca 1týden starý a když mám notebook plně nabitý tak baterka mi vydrží 2hodky . Ale když přijdu odpoledne ze školy a zapnu ho tak mi to ukazuje že mi zbývá 45 minut.
#176 ondrg 4. září 2013 v 19:41:39 řekl(a):
Denisa: Jestliže notebook nevypínáte ale pouze uspáváte (zaklapnutí víka notebooku) a nemáte ho v době, kdy ho nepoužíváte, připojený do elektrické sítě, pak se notebook velmi pomalu vybíjí, a to může zapříčiňovat stav, proč Vám po zapnutí baterie hlásí nízký stav.
Pokud ho máte celou dobu co jste ve škole připojený do elektřiny, pak je něco špatně a zkusil bych se obrátit na prodejce.
#177 Matezzz 15. září 2013 v 17:56:45 řekl(a):
Zdravím, přečetl jsem si článek a asi 100 následujících komentářů Ale dál už jsem nečetl, může se tedy stát, že můj dotaz se bude opakovat… Mám nový noťas (HP ProBook 4545s) a téměř neustále jej používám, když je připojený do el. sítě. Baterii jsem vybil zatím nejvíce na 80%. Neměla by se baterie alespoň jedenkrát vybít úplně? (na novém ntb) Osobně si myslím, že ne, a raději ji 1* za 2 týdny nechat vybít na 70–80% a pak zase vesele zapojit do sítě na další dva týdny…
#178 ondrg 15. září 2013 v 18:00:27 řekl(a):
Matezzz: Dobrý den, s vaším názorem souhlasím a přeji Vám pěkný den
#179 Roman 20. září 2013 v 15:04:41 řekl(a):
Omlouvám se, jestli to tu už bylo.
Moje otázka zní: když jsem si koupil noový NTB, je třeba zcela vybít baterii, nebo postačí na 10% a nebo je toto úplně zbytečně a nemusí se nechat takhle vybít?
#180 ondrg 21. září 2013 v 8:12:11 řekl(a):
Roman: Dobrý den, já si myslím, že není třeba baterii zcela vybíjet vůbec, nicméně jsem četl i názory, že je dobré baterii 2× až 3× na začátku používání úplně vybít a nabít. Myslím si však, že to baterii moc neprospěje.
#181 Roman 24. září 2013 v 19:39:27 řekl(a):
Dobrý den, jak už jsem psal, mám nový notebook a ukazatel baterie mi ukazuje „pouze“ 97% k dispozici (napájen ze sítě, nenabíjí se). Jak je možné, že baterie nedosáhne 100%?
#182 ondrg 24. září 2013 v 23:33:56 řekl(a):
Roman: Dobrý den, to je pravděpodobně způsobené tím, že baterie se nenabíjí, pokud není vybitá pod určitou hranici (např. 95 %). Zkuste baterii vybít např. do 80 % a pak ji znovu nabít.
Důvod, proč tomu tak je, jsem popisoval v části článku „Přebíjení baterie“.
#183 Roman 29. září 2013 v 22:16:43 řekl(a):
Zdravím ještě jednou
Mám další otázku. Co je lepší, uspat NTB a přenést ho (zima, horko…) a za 15 minut probudit nebo ho vypnout a po 15 minutách znovu zapnout? Nevím právě jestli to NTB moc nevadí, když ho po vypnutí během 15 minut znovu zapnu, jestli není lepší ho „pouze“ upsat, ale to je potom přenášem (uspán) i když je zima, horko atd… a to jste psal, že není taky dobře. Tak co vyjde lépe?
PS: s tou baterií jak se „nedobíjí“ to dělá pořád, nechal jsem ji vybít do 80% a poté nabít a nabila ze zcela na 100%, po dalším zapnutí NTB ale zase neukazuje 100% (např. teď 96% a nenabíjí se).
#184 ondrg 29. září 2013 v 22:20:30 řekl(a):
Roman: Pro notebook a pohodlnost je lepší ho uspat, pro výdrž baterie buď hibernovat na disk nebo vypnout. Vybrat si už musíte sám
P.S.: A máte notebook neustále napájen ze zásuvky? Mohlo by to se totiž stávat v případě, že byste notebook uspal a pak vytáhl ze zásuvky.
#185 Roman 30. září 2013 v 17:03:34 řekl(a):
Zatím jsem notebook neuspával, jenom vypínám a vytahuju ze zásuvky až po vypnutí a zase naopak, ještě před zapnutím zase zastrčím do zásuvky.
#186 ondrg 30. září 2013 v 19:35:36 řekl(a):
Roman: Tak to pak bude problém pravděpodobně v baterii. Pokud procento nabití baterie klesá každý den i když máte notebook stále v elektřině, pak bych zkusil baterii úplně vybít a nabít a jestli ani to nepomůže, tak bych ji šel reklamovat.
#187 Martin K. 10. října 2013 v 16:22:56 řekl(a):
S údržbou baterie nelze nesouhlasit. Řídím se stejnými pravidly. Jediné, s čím bych nesouhlasil je životnost baterie. Nevím, jak je to možné, ale vlastním notebook Asus X-51L s Li-Ion baterií. Mám ho už skoro 6 let, používám ho denně 10 měsíců v roce a baterie ze své původní výdrže hned po koupi (cca 2hod) po 6ti letech vydrží běžet stále hodinu a půl
#188 ondrg 10. října 2013 v 21:37:13 řekl(a):
Martin K.: Tak to jste měl pravděpodobně štěstí na dobrý kus nebo se dříve vyráběly kvalitnější baterie
#189 Irina 11. listopadu 2013 v 9:44:00 řekl(a):
Tak to je uzasne. Ten clanek nestarne. Gratuluji, Ondro! Skvely vykon. Clanek vydrzel dele nez prumerna baterie . Ja jsem na nej natrefila teprve ted. A bohuzel dle zastaralych rad jsem svuj 3 dny stary NB nechala trikrat uplne vybit. Ted alespon vim, jak se mam o baterku starat.
Diky za clanek a za hodnotne komentare a hodne uspechu
#190 ondrg 11. listopadu 2013 v 11:23:08 řekl(a):
Irina: Děkuji Dokud se budou používat stále stejné typy baterií, tak snad ještě bude někomu užitečný
#191 jarda jadaj 2. prosince 2013 v 6:50:37 řekl(a):
Zdravím a zároven žádám o radu .Mam starší NB emachines e510 s Win XP.Baterie celkem dobrá ale musí být stále v notesu i když jedu na síti. Když se baterie vybije tak nemůžu pracovat a musím čekat nežli se opět nabije!díky za radu!jada
#192 ondrg 2. prosince 2013 v 21:45:32 řekl(a):
jarda jadaj: Obávám se, že s tímto Vám nijak nepomůžu. Pravděpodobně je vlastností notebooku, že bez baterie nefunguje, i když je připojen k elektrické síti.
#194 Dum25 16. ledna 2014 v 19:43:55 řekl(a):
Ahoj všem, tady jsem taky našel něco o bateriích
http://www.scienceworld.cz/…jine-efekty/
Jinak taky děkuju za rady výše uvedené
#195 ondrg 18. ledna 2014 v 17:29:59 řekl(a):
Dum25: Výborný článek, děkuji za odkaz.
#196 Denisa 11. února 2014 v 16:15:49 řekl(a):
Dobrý den, chci koupit novou baterii, ale prodejce tvrdí, že není schopen zjistit datum výroby baterie. Nějak jsem se upla na informaci, že by baterie neměla být starší než půl roku. Jak to, ale zjistit jinak? Díky, D.
#197 ondrg 12. února 2014 v 20:31:56 řekl(a):
Denisa: Dobrý den, datum výroby (manufactured date) by určitě mělo být někde napsané. Kupoval jsem baterii do notebooku značky Thinkpad a tam bylo uvedeno na papírové krabici, ve které byla baterie. Prodejce by to měl být schopen zjistit.
#198 otázka 20. února 2014 v 9:04:35 řekl(a):
Dobrý deň, chcel by som sa opýtať či mi neviete poradiť. Mám taký problém že od včera mi prestalo svietiť zelené svetlo pri nabíjaní a po vypnutí notebooku ( HP probook 4710s ) mi bliká oranžové svetlo. A síce mám baterku na 85% a píše mi zapojená, nenabíja sa. Keď vytiahnem napájanie klesne mi o 2% tak už mi nestúpne. Chcel by som sa opýtať čo to môže byť za problém alebo či už baterka dožila? Vopred ďakujem za odpoveď.
#199 ondrg 20. února 2014 v 21:31:46 řekl(a):
otázka: Dobrý den, je možné, že je baterie vadná, případně je nějaký problém se zdrojem, podle Vašeho popisu je těžké to blíže určit. Doporučuji projít si příručky a návody k Vašem notebooku, které můžete najít i na internetu: http://jdem.cz/9psz7 (sekce „Uživatelská příručka“ ⇒ „Řízení spotřeby“) Tam byste měl najít odpověď.
#201 Jana 9. dubna 2014 v 10:05:54 řekl(a):
Dobrý den,chtěla bych se zeptat, zda je možné na notebooku pracovat když je notebook připojen k síti, ale baterie je vybitá. děkuji
#202 ondrg 9. dubna 2014 v 10:07:58 řekl(a):
Jana: Je to možné, zdroj k notebooku by měl být dostatečně silný na to, aby zároveň stíhal napájet notebook a nabíjet baterii.
#203 Jana 9. dubna 2014 v 10:16:09 řekl(a):
děkuji za odpověď.Nějakou dobu dělám na notebooku, přesto že mě upozornil na to, že je nuté vyměnit baterii.Mám ho zapnutý v síti.Kamarádce se stalo, že jí také upozorňoval a po čase jí přestal fungovat i když ho zapojí do sítě.
#204 Jana 9. dubna 2014 v 10:27:34 řekl(a):
děkuji za odpověď.Nějakou dobu dělám na notebooku, přesto že mě upozornil na to, že je nuté vyměnit baterii.Mám ho zapnutý v síti.Kamarádce se stalo, že jí také upozorňoval a po čase jí přestal fungovat i když ho zapojí do sítě.
#205 ondrg 9. dubna 2014 v 10:38:40 řekl(a):
Jana: Je možné, že notebook Vaší kamarádky nebyl schopný běžet bez baterie. Jestli se tento problém týká Vašeho notebooku můžete jednoduše ověřit tak, že notebook vypnete, odpojíte od napájení, vyjmete z něho baterii, zapojíte napájení a zkusíte ho zapnout. Pokud se normálně spustí, pak můžete notebook bez obav používat i s nefunkční baterií.
#206 Jana 9. dubna 2014 v 10:41:00 řekl(a):
děkuji za vyčerpávající odpověd a přeji hezký den
#207 ondrg 9. dubna 2014 v 11:27:34 řekl(a):
Jana: Rádo se stalo, pěkný den i Vám.
#208 Vladimír 1. června 2014 v 9:04:28 řekl(a):
Dobrý den,potřeboval by jsem poradit-koupil jsem před měsícem baterku do n.TOSHIBA a nyní se nabíjí jen do 50 procent.Nabitá na 50 procent funguje normálně.Dá se s tím něco udělat,nebo baterii reklamovat?Předem děkuji.....
#209 ondrg 1. června 2014 v 11:04:34 řekl(a):
Vladimír: Pokud používáte Windows verze 7 a novější, zkuste se nejprve podívat do nastavení napájení, jestli není omezeno nabíjení pouze na 50 %. Podobný problém už někdo řešil na notebooku Lenovo.
Pokud to nebude tento problém, můžete zkusit baterii úplně vybít a plně nabít. Pokud to nepomůže, zkuste baterii reklamovat.
#210 Patrik 6. července 2014 v 19:56:08 řekl(a):
Hezkej článek.
Mám dotaz (doufám, že už nebyl položen, ptž se mi to nechtělo všechno číst ). Jak hodně ovlivní baterii to, když vypnu notebook a stále ho nabijím? Díky
#211 ondrg 6. července 2014 v 20:18:16 řekl(a):
Patrik: Mohlo by to ovlivnit rychlost nabíjení baterie, tzn. při vypnutém notebooku by se baterie měla nabíjet rychleji, ale jinak nic
#212 Petr 9. července 2014 v 21:05:20 řekl(a):
Dobrý den, poradili byste mi prosím, jak řešit problém s chybným ukazatelem stavu baterie u mého notebooku (HP Probook450, Windows 8, 64bit)? Ukazatel mi stále ukazuje stav 100% dokud baterie není už hodně vybitá (pak začnou procenta normálně klesat) a například při nějakých cca 60% nebo třeba i 80% se mi notebook prostě vypne a podaří se mi ho zapnout až potom, co ho připojím do zásuvky a teprve po tomto zapnutí mi ukazatel ukazuje hodnotu 0% a baterie se nabíjí normálním způsobem (jakmile dosáhne 99% tak trvá docela dlouho než dosáhne toho posledního procenta do 100% nabití). Nemyslím si, že by to mohlo být baterií, protože notebook mám nový cca 2 měsíce, spíš si myslím, jestli to není způsobeno nějakou aktualizací atd… protože dříve mi ukazatel fungoval dobře. Kdyby šlo jen o to, že mi nebude fungovat ukazatel, tak bych se možná nad tímto problémem ani nepozastavoval a jednoduše bych si pamatoval přibližně kolik hodin tu baterii mohu používat, ale největší problém je v tom, že mi ji notebook začne nabíjet jedině v tom případě, že se zcela vybije, a to ji škodí, jinak si počítač „myslí“, že je nabita na 100%. Máte někdo podobný problém? Předem děkuji za odpověď.
#213 ondrg 11. července 2014 v 22:56:08 řekl(a):
Petr: Dobrý den, vypadá to na chybnou elektroniku v baterii nebo chybu v software, který špatně vyhodnocuje údaje z baterie. Doporučuji sáhnout po manuálu, najdete v něm sekci věnovanou baterii, kde jsou nějaké obecné návody na otestování a zjištění stavu baterie. Manuál se dá najít na oficiálních stránkách HP: http://jdem.cz/bms897 Pokud nic z manuálu nepomůže, doporučuji se poradit s prodejcem ohledně reklamace, zvláště pokud máte notebook nový.
#214 Petr 12. července 2014 v 10:04:41 řekl(a):
Děkuji za odpověď, tuto příručku jsem si už také přečetl a provedl všechny diagnostiky baterie, které zde byly popsány, ale výsledek vždy byl: stav baterie OK, kapacita 100% (i když se baterie už 2 hodiny vybíjela), kapacita v mAh byla také rovna kapacitě při plném nabití. Věci, které mě však znepokojovaly byly ty, že mi diagnostika ukázala stáří baterie přes 440 dnů, i když ji mám mnohem kratší dobu, a že aktuální kapacita a napětí měly větší hodnoty než doporučené hodnoty. Poslední věc byla ta, že diagnostika ukázala, že napětí buňky 1 je 0V a napětí buněk 2, 3, 4 bylo u každé cca 3820 mV. Je to v pořádku, nebo to mám chápat tak, že jedna buňka baterie nefunguje? Přijde mě také zvláštní to, že baterie je 6článková, ale v diagnostice je zmínka pouze o 4 buňkách.
#215 ondrg 12. července 2014 v 17:52:43 řekl(a):
Petr: Podle Vašeho popisu to vypadá na vadnou baterii. Staří baterie může být v pořádku – notebook klidně mohl ležet rok někde na skladě než se dostal k Vám. Je znepokojivé, že program ukazuje nulové napětí na článku 1 – je pravděpodobné, že je článek vadný. Určitě bych baterii co nejdříve reklamoval.
#216 Pavel 18. července 2014 v 14:17:13 řekl(a):
Dobrý den Včera jsem si koupil nový notebook (první můj v životě), proto se ptám – jak mám nabíjet notebook? Může být vypnutý při nabíjení? Předem děkuji za odpověd
#217 ondrg 18. července 2014 v 17:03:17 řekl(a):
Pavel: Dobrý den, základní poučka zní: nenechte baterii vybíjet do příliš nízkých hodnot – ideálně ne pod 30%. Též baterii
i notebooku pomůžete, pokud ho nebudete nechávat na příliš teplých a studených místech (venku na stole, za oknem na přímém světle
atd.)
Je jedno, jestli budete notebook nabíjet zapnutý nebo vypnutý
#218 Nikol 28. července 2014 v 20:14:39 řekl(a):
Dobrý den.
#219 ondrg 28. července 2014 v 20:53:05 řekl(a):
Nikol: Hezký den
#220 leoska 14. srpna 2014 v 12:33:04 řekl(a):
Dobrý den Mám starý notebook ani ne měsíc.. dnes, když jsem k němu po týdnů a půl přišla, zjistila jsem, že nedokáže fungovat aniž by nebyl zapojen do nabíječky.. Byla jsem pryč na dovolené a stalo se to , že moje sestra ho doma používala celou tu dobu (přibližně okolo 10 dní) stále zapojen v nabíječce, možná s výjimkou pár hodin co si pouštěla film.. Teď funguje jen v zásuvce a na ukazateli nabíjení je nakreslen křížek a neudavá ani procenta..a nad tím v závorce je napsáno: ,,nebyla zjištěna žádná baterie" i když je zapojen Chci se teda zeptat zda je to chyba výrobku a měli by jsme ho reklamovat, nebo je to naše chyba v tom že jsme notebook nechali přes týden v nabíječce a tím ji odrovnali, nebo jen mohl notebook přejít do nějakého jiného režimu, který by šel nahodit zpět? Předem děkuji
#221 ondrg 15. srpna 2014 v 20:54:08 řekl(a):
leoska: Dobrý den, neustálé zapojení na nabíječce by nemělo baterii uškodit. Zkuste baterii z notebooku vyjmou, očistit kontakty a znovu zasunout. Pokud to nepomůže, doporučuji baterii reklamovat (pravděpodobně budete muset reklamovat i notebook).
#222 petr 3. října 2014 v 20:15:50 řekl(a):
Zapojení na nabíječce by samo o sobě nemělo vadit, baterii škodí spíše vyšší teplota v notebooku, ale přesto by měla vydržet relativně dlouhou dobu.
#223 G. 22. listopadu 2014 v 22:31:57 řekl(a):
Dobrý den, mám novou baterii do ntb a začala jsem mít problémy s přehříváním ntb (zejména, když se dívám na Youtube a zároveň dobíjím baterii, která to potřebuje, tedy není na kabelu zbytečně) a ten se kvůli přehřátí sám vypne. Už při prvním dobíjení se mi toto stalo a od té doby už několikrát. Nemyslím si, že je to ntb, protože s minulou baterií se mi toto nestávalo, i když baterie už byla stará a musela jsem mít ntb prakticky pořád na kabelu. Jakmile jsem vyměnila starou baterii za novou, začala jsem mít s přehříváním a vypínáním problémy. V minulosti se mi toto stávalo jen tehdy, kdy už baterie mlela z posledního. Může to znamenat, že jsem koupila vadnou baterii? Nebo je to věc, kterou prostě nevyreklamuji? Děkuji.
#224 ondrg 24. listopadu 2014 v 23:29:40 řekl(a):
G.: Dobrý den, přijde mi zvláštní, že by baterie způsobovala přehřívání notebooku. Zkuste notebook chvíli používat bez baterie, pokud to lze – stačí ho vypnout, baterii vyjmout, připojit na napájení a zapnout. Pokud se notebook bude stále přehřívat, pak problém v baterii určitě není. Spíše bych doporučil z notebooku odsát prach a ideálně ho i pořádně vyčistit. Špatné odvětrávání notebooku může zvýšit teplotu procesoru klidně o 10 °C.
#225 Míša 28. listopadu 2014 v 18:57:18 řekl(a):
Díky moc za rady ! Moc pěkný článek.
#226 ondrg 28. listopadu 2014 v 22:57:27 řekl(a):
Míša: Rádo se stalo
#227 Viera 26. ledna 2015 v 10:26:53 řekl(a):
Prosím Vás, prečo mi na monitore stále ukazuje dobíjanie baterie? Ruší ma to pri práci, vadí mi ako mi tam stále každú chvíľu naskakuje obrázok batérie AC mode,entertainment mode, battery Mode , battery Saving. Doteraz mi to neukazovalo. Ntb mám v sieti, občas ho dávam vnukom do izbičky na rozprávky. Teraz ho začala používat dcéra na štúdium a stalo sa, že ho nechala úplne vybiť keď ho bez siete používala v posteli a jasne zaspala pri ňom. Ntb mám skoro dva roky.
#228 ondrg 30. ledna 2015 v 23:20:32 řekl(a):
Viera: Dobrý den, důvodů může být opravdu hodně, pouze podle popisu nedokážu příčinu přesně určit.
Zkusil bych projít nastavení módů (AC, entertainment, atd.), které systém používá pro optimální využívání baterie. Zkontrolujte si
klávesovou zkratku na změnu těchto módů – může tam být nastavena kombinace kláves, které často používáte.
Problém může být též poškozeném napájecím kabelu, který nabíjí baterii přerušovaně podle toho, jestli jím prochází nebo
neprochází elektřina.
Na vině může být samozřejmě i baterie, nicméně s takovým chováním jsem se ještě nesetkal.
#229 Martina Králiková 4. března 2015 v 15:06:49 řekl(a):
Dobrý den, nejspíš se už někdo v komentech ptal, ale tohle je pro mě rychlejší. Mám teď nový notebook a opravdu chci, ať mi funguje, co nejdýl S tou baterkou, píšete, že nabíjet by se měla ideálně, když je stav 30–80% – pokud mám noťas doma v elektrické síti (ale nevím, zda ho tam budu mít déle než měsíc, můžu někam odcestovat atd), tak zda to tu baterku ničí – jelikož je tím pádem stále na 100% – mám tu baterku raději vyndat a nechat noťas nabíjet jen z elektrické sítě anebo nechat i tu baterku? A tady nevím, zda se ta baterka teda nepřebíjí Děkuji moc, snad jsem to popsala srozumitelně. Hezký den
#230 ondrg 6. března 2015 v 22:46:00 řekl(a):
Martina Králiková: Dobrý den, pokud notebook běžně používáte a máte ho stále v elektrické síti a baterie je stále nabita na 100 %, není třeba ji vyndávat. Dobré jednou za čas (třeba za týden či za dva týdny) baterii „procvičit“ tak, že ji vybijete třeba na 80 % a poté dobijete. Baterie by se přebíjet neměla. Pokud baterii nebudete delší dobu používat (třeba 1 měsíc), je dobré ji vybít do cca. 60 %, tzn. nenechávat ji po celou dobu nepoužívání nabitou na 100 %. U operačních systémů Windows v nastavení napájení je možné navolit, jak se má baterie využívat (lze tam nastavit automatické vybití do 60 %).
#231 nicol 9. května 2015 v 20:13:42 řekl(a):
Zdravím. Mám dotykový notebook značky Dell a potřebuji poradit. dívala jsem se na film a po chvíli se mi úplně vypla celá horní obrazovka. Dolní ještě jde. Prohledala jsem celý internet a nic jsem nezjistila. Prosím poraďte mi.
#232 ondrg 10. května 2015 v 10:19:44 řekl(a):
nicol: Dobrý den, to vypadá na poškozený displej obrazovky, pokud horní část obrazovky je vždy černá (i ihned po startu notebooku). Oprava bude pravděpodobně vyžadovat zásah technika. Pokud máte notebook v záruce, zkusil bych ho reklamovat.
#233 Týna 10. července 2015 v 11:19:29 řekl(a):
Dobrý den, Nevím jestli mi pomůžete, ale zkusím to. Mám notebook 2 roky (acer), a mám problém s napájením cca už půl roku..,když ho mám zavřený a připojím nabiječku tak na nabiječce ukazuje kontrolka že nabijí,ale na ntb ne tak vytáhnu a zandám zpět baterii ze zadu a ntb ukazuje, že se nabijí (ale jak se mu chce) a když svítí nabíjení ne ntb tak sem ho pomalu a opatrně otevírala a ve většině případě kontrolka zhasne, ale když se mi to konečne povede a otevřu ho a chci ho zapnou tak funguje v pohodě, ale jen 15 sekund pak se nabíjení vypne (jako kdybych vytáhla nabiječku z eletriky),ale ntb funguje chvilku dál a pak se též vypne. Nevíte co by s tím mohlo být? Děkuji za jakoukoliv pomoc a radu Pěkný den.
#234 ondrg 11. července 2015 v 16:50:30 řekl(a):
Týna: Bohužel mě nenapadá nic konkrétního, čím by to mohlo být. Jestli máte notebook ještě v záruce, určitě ho doporučuji co nejdříve reklamovat.
#235 Michaela 15. července 2015 v 0:58:20 řekl(a):
Dobry den chtela jsem se zeptat kdyz nabijim notebook tak nabijecka funguje ukazuje nabiji se ale v notebooku je prazdna baterka tak se chci zeptat cim to je znacka Asus
#236 ondrg 15. července 2015 v 17:26:18 řekl(a):
Michaela: Dobrý den, problém může být v příliš staré či nefunkční baterii – nedokáže se vůbec nabít i když ji máte na nabíječce celý den, i když systém ukazuje, že se baterie nabíjí. Doporučil bych zkusit baterii vyměnit.
#237 e@e 25. října 2015 v 16:34:36 řekl(a):
Ahoj Mám teď nový notebook Lenovo. A tak nějak přemýšlím a pročítám různé články, jak se vlastně nejlépe o baterii v ntb postarat. Jde mi o to, že tady mám několik režimů (režim ochrany, normální režim, plus plán nabíjení- rovnováha, vysoký výkon a úsporný režim) a stále nevím, který je nejlepší. Resp. nabízí se mi režim ochrany s plánem nabíjení- úsporný. Ale tam mám v podstatě baterii stále udržovat v nabití mezi 55–60%. Co si o tom myslíte? Opravdu tím mohu baterii prodloužit ‚životnost‘ ? Děkuji za případné odpovědi.
#238 ondrg 26. října 2015 v 18:19:07 řekl(a):
e@e: Ahoj Záleží na tom, jestli hledáš to, co je nejlepší pro baterii nebo pro Tebe Pokud nepoužíváš náročné aplikace, pak bych volil úsporný řežim. V opačném případě vyvážený. Pokud používáte notebook jako stolní počítač a baterii v podstatě nepotřebujete, pak je lepší udržovat nabití na 60 %. Při běžném používání baterie nechte baterii nabíjet na 100 %. Toť můj názor
#239 If 28. října 2015 v 13:16:07 řekl(a):
Zdravím, asi jsme se o baterii nestarala dostatečně dobře, jinak nevím, jak si vysvětlit, že po roce, co jsem si koupila nový ntb Lenovo mi po plném dobití vydrží baterie cca 30 min. Je to důvod k reklamaci nebo mě s tím vyhodí ? Já se v pc moc nevyznám, ale zase tohle se mi nezdá normální…
#240 ondrg 28. října 2015 v 13:24:14 řekl(a):
If: Dobrý den, může to být nekvalitní baterií, případně špatným používáním, tzn. vybíjením baterie do nuly, ponechání baterie v tomto stavu delší dobu, používáním velmi náročných aplikací atd. Též může být příčinou, že máte na notebooku spuštěnou nějakou náročnou aplikaci, o které ani nemusítě vědět, která Vám značně zatěžuje baterii. Reklamaci zkusit můžete, ale obávám se, že to neprojde. Spíše si povolejte někoho na vyčištění Windows (pokud je používáte).
#241 If 28. října 2015 v 16:08:50 řekl(a):
Díky za odpověď. Ono to Lenovo má nějaké speciální nastavení na výdrž baterie, já měla vždycky to nejúspornější, proto mě překvapilo, že po roce je baterka na vyhození . Nová není zrovna nejlevnější. Čištění v plánu mám, za celý rok jsem s ním nic nedělala a dost se i zahřívá.
#242 ondrg 28. října 2015 v 16:39:28 řekl(a):
If: V tom případě by vyčištění mohlo pomoci. Pokud se dost zahřívá, pak za to pravděpodobně bude mít na svědomí nějaká náročná aplikace. Doporučuji provést i fyzické vyčištění od prachu.
#243 helwe 27. ledna 2016 v 11:42:14 řekl(a):
Hezký den,mám problém s vypínáním ntb a nemohu přijít na to,zda jsem špatně nastavila napájení,nebo je chyba v baterii.Asus X551 a win.10.Vypíná se mi už při 28% natvrdo aniž by se ukazovalo upozornění na obrazovce i když to bylo samozřejmé.Vyzkoušela jsem snad všechny možnosti nastavení schémat ale dělá to stále asi se z toho picnu.Poradíte?
#244 ondrg 29. ledna 2016 v 0:38:54 řekl(a):
helwe: Dobrý den, tady pravděpodobně bude problém v baterii – velmi podobný problém jsem měl u svého starého notebooku – baterie se dle ukazatele pomalu vybíjela a při cca. 75 % došlo k razantnímu poklesu na 4 % a poté do pár minut k vypnutí. Doporučuji zkusit baterii vyměnit.
#245 helwe 29. ledna 2016 v 8:34:34 řekl(a):
Děkuji za reakci,zajímá mě názor člověka znalého věci,jsem úplný laik a není kdo by pomohl.Noťas je 2 roky starý a už prodělal novou základní desku,2× HDD a teď už je po záruce,instalovala jsem BATTERY CARE a to mi ukazuje 55% opotřebení,to je hodně?Nová baterka stojí minimálně 1500 kč je možné dát dobrou ale levnější?Děkuji
#246 ondrg 30. ledna 2016 v 14:07:04 řekl(a):
helwe: Nedokážu říct, jestli je 55 % hodně, nicméně pokud je tam baterie už od zakoupení, pak to bude jejím stářím a opotřebením.
Jestli můžu radit, pak bych novou baterii v tomto případě nekupoval. Spíše bych nadále používal tu současnou. Pokud baterii nutně potřebujete, pak bych se zkusil poohlédnout po novém notebooku. Mohlo by se stát, že koupíte novou baterii a notebook přestane fungovat.
#247 Alfator007 28. února 2016 v 10:38:03 řekl(a):
Moc pěknej článek, i když staršího data, docela jsem se poučil. Nicméně, co se týče baterií v noteboocích, doba se trochu zmněnila. Tím chci říct, že vydrží déle a tolik netrpí. Ale, mám již několikáty notebook ale u jediné značky jsem si všimnul, docelá dobré fičury ke zprávě baterie a to, že když ji neustále používáte na el.síti, tak múžete nastavit, že se po dosažení 80% přestane nabíjet a notebook jede jen z el.sítě. A to u značky Lenovo. U jiných ne, tam po dosažení 100% stále nabíjí, respektive asi přebíjí. Možná by se na to hodila nějaká externí aplikace, která by po nainstalování umožnila takto beterii zpravovat
#248 ondrg 28. února 2016 v 20:00:19 řekl(a):
Alfator007: Díky Ano, je pravda, že od data vydání článku už nějaký ten rok uběhl a některá pravidla už nejsou tolik aktuální.
Nastavení max. úrovně nabití už jsem též viděl (také u značky Lenovo), akorát úroveň nebyla na 80 %, ale na 60 %. Záleží na tom, jakým způsobem se bude notebook využívat – jestli jako náhrada stolního počítače (pak to určitě má smysl nastavit), nebo se bude baterie často používat (v tom případě může 20 % dělat dobrou hodinu i více výdrže navíc).
#249 Adéla 1. března 2016 v 23:03:19 řekl(a):
Dobrý den, mám malý dotaz. Co se týče všech technických věcí tak jsem úplný negramot. Pořídila jsem si nový notebook Lenovo a zjistila jsem že nemá vyndavací baterii. Chci se zeptat jestli to, že je vestavěná má nějaký vliv na její fungování či výdrž? Jestli je to lepší nebo horší než vyjímací ? A jestli by případně po jejím dosloužení nebyl nějaký problém s její výměnou a kde by mi to případně zařídili.
#250 ondrg 1. března 2016 v 23:09:55 řekl(a):
Adéla: Dobrý den, vestavěná baterie má jedinou nevýhodu v tom, že se nesnadno vyměňuje, jinak má stejné vlastnosti jako vyndávací. Jak je to s výměnou záleží na konkrétním modelu notebooku. Doporučoval bych však případnou výměnu ponechat na autorizovaném servisu.
#251 Adéla 1. března 2016 v 23:16:30 řekl(a):
ondrg : Díky za rychlou odpověď. A když mám notebook koupený přes alzu, šla by teoreticky výměna zařídit i přes ně ? Např. i po vypršení záruční lhůty ?
#252 ondrg 1. března 2016 v 23:33:17 řekl(a):
Adéla: Možná ano, Alza něco na styl servisu nabízí, viz. https://www.alza.cz/…18852471.htm Nicméně doporučuji se zeptat přímo jich.
#253 Háno 16. března 2016 v 14:17:14 řekl(a):
Zdravím, skvělí článek. udělal mi jasno v dost věcech. Díky. Mám jednu otázku, musí se při koupi nového laptopu napoprvé nechat vybít baterie úplně, jako to bývalo kdysi třeba s mobily? Díky.
#254 ondrg 17. března 2016 v 0:46:19 řekl(a):
Háno: Též zdravím, novou baterii bych určitě na začátku úplně nevybíjel, dle mého názoru ji tím akorát uškodíte.
#256 Ondřej 2. dubna 2016 v 10:21:34 řekl(a):
Dobrý den, mám starší typ Asus K52JK a mám ho asi 7mým rokem (HW vše původní) a stav baterie podle toho i vypadá, asi rok zpátky se mi objevila hláška o zvážení výměny baretie. Nějakou dobu jsem to neřešil a hláška už se znovu nikdy neobjevila, od té doby používám notebook jen při napojení ze sítě, jelikož na baterii vydrží jen pár minut, ale nijak mě to neomezuje (síť mám všude). Jen mi teď začala blikat kontrolka baterie i přestože systém hlásí 100% (občas klesne na cca 80% ale pak se hned zas dobije) a že zařízení pracuje správně. Chci se zeptat, jestli baterie nějak ovlivňuje výkon počítače, třeba při větších zátěžích u her nebo i jen systému? Mohl bych používat notebook i bez ní, ale pokud vypadne proud, baterie mi zajistí uložení dat a notebook se v klidu vypne. Tak nevím, jestli baterie časem odejde úplně a jetli je potřeba kupovat novou, pokud ho chci ještě pár let používat a pak ho někomu třeba prodat. Díky moc za odpověď!
#257 ondrg 2. dubna 2016 v 10:57:55 řekl(a):
Ondřej: Baterie by výkon počítače nijak ovlivňovat neměla, když je počítač napájen ze sítě. Za mě ji klidně používejte takto dál. Držím place s případným prodejem notebooku
#258 Lída 20. května 2016 v 10:15:25 řekl(a):
Dobrý den, mám podobný dotaz jak Adéla v řádku 249. Doma máme notebook HP Pavillion kde byla baterie vyndávací a byli jsme zvyklí, když byl počítač připojen do sítě ji vyndávat ( aby se něničila -rada od nějakého kamaráda ). Nyní jsme koupili druhý notebook Acer aspire a když jsme ho rozbalili, vyděsilo nás, že baterii vyndat nelze. A protože byl manžel přesvědčený, a zvyklý, že se baterie vyndává tak sháníme informace – když je notebook s integrovanou baterií připojen k síti, tak se energie bere přednostně ze sítě ? " Ničí " se tak baterie, jak často slyšíme ?
#259 ondrg 20. května 2016 v 19:53:50 řekl(a):
Lída: Dobrý den, u nových typů notebooků (tzn. i u Vašeho Aceru, pokud jste kupovali nový model) by tomu opravdu mělo být tak, že se při zapojeném kabelu do elektřiny notebook vždy napájí ze sítě a baterii to neovlivňuje, pokud je nabitá (v opačném případě se dobíjí). Tzn. nemělo by docházet k poškozování baterie.
Dnes už je běžnou praxí (a to i u mobilních telefonů), že baterii nelze vyndat. Pravděpodobně se budeme s tímto „trendem“ v budoucnu potkávat čím dál častěji.
#260 Tom 17. listopadu 2016 v 14:19:13 řekl(a):
Notebook Asus Pro 5DID – se základní 6článkovou baterií (AC adapter: výstup 19 V DC, 3,42 A, 65 W). K barerii jsem byl šetrný (pokud to šlo, nenechal ji vybít pod 15 %, vypínal wifi, korigoval jas, neměl zaplé zbytečné procesy). K lehké práci vydržela max 3 hod. Teprve až po 6 letech nedokázala NTB ani zapnout. Krásná práce.
#261 ondrg 17. listopadu 2016 v 14:54:25 řekl(a):
Tom: Tak to gratuluji, 6 let je velmi dlouhá doba
#262 Karlikem 21. listopadu 2016 v 13:48:27 řekl(a):
Mě baterie vydrží max. 2 roky – pokaždé… :/
#263 ondrg 21. listopadu 2016 v 23:32:34 řekl(a):
Karlikem: Doporučuji vyzkoušet některé z tipů, které jsou uvedené ve článku, třeba to pomůže
Zvláště teď na podzim za nízkých teplot (kolem 0°) doporučuji dávat si pozor na přenášení notebooku pouze uspaného do paměti (paměť se stále nabíjí z RAM). Baterii to nedělá dobře.
#264 Bohouš 22. prosince 2016 v 14:05:33 řekl(a):
Co dělat, když při výměně baterie za novou u notebooku ASUS U36S s Win7 , r.v.2012 se po výměně baterie objeví hláška „nebyla zjištěna žádná baterie“. Baterie nedobijí a po odejmutí adaptéru po pár minutách notebook zhasne. Starou již nepoužitelnou baterii ale notebook vidí. Pokoušel jsem se ve správci zařízení/ baterie/ odinstalovat a opět nainstalovat ovladač „ MS ACPI-Compliant Control Method Battery“, ovšem bez jakéhokoliv výsledku. Děkuji za radu
#265 ondrg 22. prosince 2016 v 15:08:53 řekl(a):
Bohouš: Zdá se, že nová baterie nekomunikuje s Vaším notebookem. Doporučuji se obrátit přímo na prodejce (či výrobce), od kterého jste baterii koupil. Pokud se jedná o výrobcem notebooku doporučovanou variantu, baterii bych odeslal k reklamaci jako nefunkční.
#266 Bohouš 23. prosince 2016 v 10:41:04 řekl(a):
Děkuji za odpověď, taky jsem si to myslel. Zapomněl jsem ale sdělit, že už jednu stejně novou baterii ale od jiného dodavatele jsem již vrátil jako nefunkční kvůli přesně stejné hlášce. Nemůže být chyba v notebooku?. Jak jsem sdělil; starou ale téměř nefunkční baterii ( vydrží tak ca 5 minut), notebook vidí bez problému ale je prostě již za svou životností. Samozřejmě není problém notebook provozovat přes adaptér, ale není to komfortní.
#267 ondrg 27. prosince 2016 v 12:44:06 řekl(a):
Bohouš: V notebooku bych chybu neočekával, vzhledem k tomu, že se starou baterií nemá problém. Spíše si myslím, že nová baterie si s notebookem nerozumí. Můžete se zkusit obrátit přímo na společnost ASUS – přesně jim popsat, kterou baterii jste koupil a třeba vám poradí.
#268 Diego 6. února 2017 v 8:51:51 řekl(a):
Bohouš: Notebookové baterie obsahují čip, který je mj. odpovědný za komunikaci baterie s notebookem. Tento čip obsahuje software, který se také časem inovuje. Tzn. v novější baterii je i novější čip. U notebooků Asus občas dochází k tomu, že verze BIOSu notebooku si nerozumí s novější baterií a vada by se měla odstranit upgradem BIOSu v notebooku.
#269 ondrg 7. února 2017 v 22:13:11 řekl(a):
Diego: Díky moc za tip.
Bohouš: Nový BIOS si ke svému notebooku můžete stáhnout z oficiálních stránek ASUS: https://www.asus.com/…sk_Download/
#270 Marek 26. června 2017 v 22:47:20 řekl(a):
Dobrý den, chtěl bych se zeptat, jak je to s novým notebookem (není vyndavací baterie), který je připojený k dokovací stanici (ta ho neustále nabíjí) ničí se tím baterie, nebo ne? Jde o to, teoreticky, že i kdyby se po plném nabití napájení bralo ze sítě/dokiny, tak po chvilce by asi pak stejně baterie klesla o nějaké to procento a dokina by pak opět začla NB nabíjet, atd. atd. Takže by se asi dokina neměla používat neustále, ale jen asi občas (např. až klesne baterie notebooku pod 50%)?
Díky.
#271 ondrg 18. července 2017 v 19:05:00 řekl(a):
Marek: Dobrý den, neustálé dobíjení baterii příliš nesvědčí, tzn. pokud musíte s notebookem několikrát za den třeba na 30 minut na poradu, poté ho dáte do dokovací stanice a bude se dobíjet, pravděpodobně se tím za nějakou dobu (cca. 2 roky) zkrátí výdrž baterie. Jestliže však notebook používáte tak, že ho ráno donesete uspaný (do paměti nebo na disk) do práce, připojíte ho do dokovací stanice, před odchodem ho uspíte (opět do paměti nebo na disk) a odnesete domů, na baterii by to nemělo mít žádný vliv. Je dobré baterii nedobíjet když jen vybitých pouze pár procent – pod 80 % už je to v pohodě.
#273 DanielK 8. ledna 2018 v 14:33:32 řekl(a):
Dobrý den, zakoupil jsem již v minulosti notebook z https://www.ggpc.cz/ a nevím zda-li již po servise baterii vyměnili, ale překvapila docela dlouhá životnost baterie. Možná to mohlo být konkrétním kouskem a modelem, ale mile mě to překvapilo. Každopádně je lepší notebook nemít v napájení při stavu nečinnosti kdy není potřeba dobíjet. Zbytečně se tím zkracuje doba životnosti.
#274 ondrg 20. ledna 2018 v 19:42:23 řekl(a):
DanielK: Možná je baterie vyměněná, možná zachovalá (třeba byla málo používaná).
Pokud to správně chápu, pak notebook není třeba dobíjet pouze pokud je vypnutý.
#275 Jana 14. února 2019 v 13:38:20 řekl(a):
Dobrý den,chtěla bych se zeptat jestli se musí vyndat baterie z nepoužívaného Asus notebooku.Mám nový a starý jsem od té doby nepoužila. Nemůže v něm baterie vytéct? Děkuji za odpověď.
#276 ondrg 26. února 2019 v 21:38:25 řekl(a):
Jana: Pokud se notebook dlouhodobě nepoužívá, pak vyndat baterii bude určitě lepší. Ideálně ji nechat nabitou na cca. 60 %.
Nevím, jestli může baterie z notebooku vytéct. Mně se to zatím nestalo – mám starý notebook schovaný již několik let a zatím je v pořádku.
#277 Kája 28. března 2019 v 10:05:16 řekl(a):
Souhlas s bateriemi v repasech, kupovala jsem na https://www.terastore.cz/ a výdrž nic moc, na to pozor při výběru, ale záleží asi i na prodejci, dle mě se dá kdyžtak domluvit výměna za novou.
#278 Petra 30. března 2019 v 20:13:39 řekl(a):
já už jsem k nám do firmy pořizovala X repasovaných notebooků z různých obchodů a můžu říct, že přístup je různý. Třeba v tom terastoru vždycky řekli, že baterie je původní a může vydržet různě, jednou jsme tam koupili notebook, kde baterka vydržela necelou hodinu, zmínila jsem se o tom při další návštěvě jejich pobočky a hrozně ochotně mi ji vyměnili. S jiným obchodem mám zase zkušenost, že baterka byla úplně mrtvá a reklamaci mi zamítli s tím, že na to není záruka…
petrapetrova69@seznam.cz – https://www.terastore.cz/…1357566.html
#279 Martin 8. dubna 2019 v 16:12:34 řekl(a):
Zdravím,
řeším teď, zdali je v současných noteboocích zařízena nějaká technologie, která při určitém stavu nabití přepne napájení na přímo a naopak při poklesu pod určitý stav se zase přepne na nabíjení baterie? Jde mi o to, jestli mohu z pohodlnosti prostě nechávat napájecí adaptér neustále připojený, nebo jej musím vytahovat při úplném nabití baterie. Jak je toto popřípadě řešeno – hardwarově nebo si lze stáhnout i nějaký program, který toto umí řešit? Mám nově notebook Acer Swift 3.
Mockrát děkuji za cenné rady
#280 ondrg 4. května 2019 v 19:29:32 řekl(a):
Kája: Pokud potřebujete používat notebook bez napájení, pak je nákup nové baterie často jediná možnost.
Petra: Předpokládám, že výměna baterie v repasovaném notebooku není zdarma.
Martin: Současné notebooky se běžně chovají tak, že pokud je připojeno napájení, napájí se vždycky přímo z elektrické sítě. Zároveň s tím se může dobíjet baterie, pokud hodnota jejího nabití klesne pod určitou hodnotu. Při úplném nabití baterie nechte napájecí adaptér klidně připojený, ničemu to nevadí.
(CC) 2008-2024 Ondra „ondrg“ Geršl (v. 0.2.3 – changelog) [poděkování] [licence]
Vypnout CSS — Validovat HTML (W3C) — Validovat CSS
Jste připojeni přes IPv4 :-( Vaše IP adresa je: 10.10.10.10
IP adresa serveru je: 10.10.10.10